CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, May 16, 2007


APAKATA BERHENTI SEBENTAR


Bila kita berhadapan dengan sesuatu yang kita inginkan, kita jarang sekali menimbang segala baik buruk akan tindakan kita seterusnya. Tatkala ini, hati mula berkerja menghasut akal untuk mendapatkan apa yang kita inginkan. Pastinya terasa puas apabila impian hati dipenuhi! Biarpun perkara itu bertentangan dengan syariat Islam, yang penting kehendak hati perlu diutamakan!

Jadi, dengan sekadar ilmu yang saya perolehi, suka sekali untuk saya berkongsi dengan sahabat-sahabat tentang bagaimana hati kita ini bermain dengan nafsu, adakalanya kita menang mengalahkan nafsu, adakalanya kitalah yang sering menyerah pada nafsu dan yang paling mustahilnya kitalah tetap pemenang dan nafsu itu pastinya kalah!

Sahabat semua,
Pergelutan kita melawan nafsu tidak akan terhenti sehinggalah ajal menjemput. Percayalah! Sepertimana dalam firman Allah SWT :

“ Dan demi jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya. Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu. Dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya –(Asy-Syams : 7-10)

Terdapat juga nasihat berupa amaran yang disampaikan oleh junjungan mulia, Rasulullah SAW :

“Berbagai-bagai macam cubaan akan ditimpakan pada hati manusia secara bertubi-tubi laksana proses anyaman tikar. Hati mana pun yang menyerapnya, maka muncullah padanya satu noktah hitam, sedangkan hati mana pun yang menolaknya maka akan muncul padanya satu noktah putih, sehingga hati itu menjadi salah satu daripada dua kemungkinan; hati yang putih seperti shafa’( yang jernih), ia tidak akan terkena bahaya fitnah, sedangkan yang satu lagi adalah hati yang hitam keabu-abuan, tidak bisa mengenali yang makruf, dan tidak bisa menolak yang mungkar. (HR Muslim)

Begitulah bagaimana Rasulullah menyifatkan dua jenis hati yang terdapat pada manusia. Dalam pertarungan nafsu ini sahabat, kita bukanlah golongan para anbiya’ , di mana ruh mereka lebih menguasai nafsu sehinggalah para nabi ini mencapai peringkat maksum. Namun kita sebagai manusia biasa, yang kerapnya diburu syaitan, tidak terlepas daripada tunduk pada nafsu. Oleh itu, terdapat dua jenis manusia apabila berhadapan nafsu ini.

MANUSIA YANG BERTUANKAN NAFSU

Ini adalah jenis manusia yang sentiasa kalah dengan nafsu. Di mana hati mereka lebih cenderung kepada kehidupan dunia dan mengutamakan perasaan daripada syariat Pemilik dunia ini. Mereka inilah orang-orang kafir yang terkunci dan mati hatinya dan juga mereka yang sudah melupakan Allah sehingga Allah menjadikan mereka lupa diri. Maka Allah telah menyifatkan golongan manusia sebegini ini dalam Al-Qur’an :

“maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya, dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pengajaran “(Al-Jatsiyah :23)

Naudzubillah sahabat, mudah-mudahan Allah menyelamatkan kita daripada golongan sebegini. Bilamana hati kita mati, segala kebenaran berupa cahaya Allah tidak lagi dapat dilihat oleh hati yang gelap sehingga kita terus tersesat jauh daripada kasih sayang Allah dan neraka itu selayaknya untuk kita!

MANUSIA YANG BERTAUBAT

Adakalanya sahabat, dengan berbekalkan iman di dada, kita sudah besungguh-sungguh memerangi hawa nafsu dan melawan keinginan hati. Kadang-kadang terasa puas apabila kita berjaya mengalahkan nafsu, namun kadang-kadang juga kita kalah dengan nafsu lantas Allah hadirkan keinsafan di hati kita, dan kita akhirnya beristighfar dan bertaubat. Allah juga turut menyifatkan golongan sebegini dalam Al-Tanzil :

“dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui.”( Ali ‘imran: 135)

Dalam hadith, Rasulullah bersabda :

Setiap anak Adam banyak melakukan kesalahan, dan sebaik-baik orang yang banyak melakukan kesalahan adalah yang banyak bertaubat (HR Ahmad dan Tirmidzi)

Teringat saya pada pada sebuah riwayat daripada Wahab Bin Munabih, bahawa ia berkata, “ Sesungguhnya iblis pernah berjumpa dengan Yahya Bin Zakaria lalu dia berkata kepadanya : ‘ Beritahulah aku tentang sifat anak Adam dalam pandangan kalian!

Iblis menjawab “ segolongan dari mereka adalah orang-orang sepertimu yang maksum. Kami sama sekali tidak mampu berbuat apa-apa untuk menggoda mereka. Golongan kedua adalah orang yang di tangan kami ibarat sebuah bola yang ada di tangan anak-anak kalian. Keadaan diri mereka sendiri telah memberi peluang kepada kami, sehingga kami tidak perlu bersusah payah menggoda mereka. Dan golongan ketiga adalah yang paling menyulitkan kami. Kami selalu mendatangi mereka, tetapi setelah kami memperoleh apa yang kami hajatkan daripadanya, lantas tiba-tiba mereka beristighfar memohon ampun, sehingga istighfar itu merosakkan apa yang telah kami peroleh daripadanya. Jadi kami tidak pernah berputus asa untuk menggodanya, tetapi kami tidak mendapatkan apa yang kami perlukan daripadanya "

Sesungguhnya, sudah menjadi lumrah sifat manusia melakukan kesalahan, lantas Allah kurniakan kita Taubat sebagai penawar dosa-dosa yang lalu. Sahabat, andai hati kita dibisikkan dengan peringatan Allah, segeralah bertaubat dan memohon ampun kerana mungkin bisikan Allah itu tidak akan hadir lagi sehingga kita akan terus ditinggalkan jauh daripada Allah. Naudzubillah..
P/s : untuk rujukan lanjut, boleh dapatkan buku 'komitmen muslim sejati' tulisan Fathi Yakan

1 Pendapat:

Anonymous said...

seorang yang ingin terus menentang nafsu x akan pernah puas hati bila sekali menang menghadapi nafsunya. tatkala itu dia akan berkata'nafsu ku kuat rupanya'.maka itu dia akan cuba memperkasakan diri utk berhadapan dgn nafsunya di saat mendatang..nafsu itu adalah musuh bagi diri yang ada di dlmn diri.nafsu itu juga teman yang sentiasa menemani.perlu nafsu itu buat kita..namun bagaimana perlunya nafsu itu bila bukan terbatas untuk syahwat,bukan terbatas untuk makan,sedang nafsu juga mendorong kpd cinta ilahi??...muhammad...