CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, December 28, 2007

AF'AL QUR'AN

Ribuan kemaafan kerana lama membiarkan blog ini tanpa update. sebetulnya saya ingin menulis entri yang agak sempurna, namun kerana terlalu banyak workload dan komitmen tugasan luar menyebabkan saya harus menangguhkan masa untuk menulis.
Tetapi, saya ambil waktu yang sekejap ini sementara menunggu lecture yang seterusnya untuk berkongsi sedikit perkara yang baru saya pelajari..(ermm, mungkin saya yang baru tahu rasanya). Sekurang-kurangnya, tidaklah lama blog ini sepi.(",)
Anda pernah dengar tentang Af'al Qur'an?
Mungkin kita pernah mengalami 'state of agony' ataupun dilemma ketika hendak membuat apa-apa keputusan. apatahlagi, kita dihadapkan dengan pilihan yang kita rasakan kedua-duanya ada kebaikan dan bermanfaat pada kita. Tetapi, di sebalik kedua-dua pilihan kita, sebenarnya ada yang terbaik di antaranya. jadi, bagaimana kita dapat melihat dan memilih yang terbaik?
Jom Af'al Qur'an !
Misalnya pada suatu hari anda diajak oleh kawan anda untuk menghadiri satu gathering alumni sekolah, tetapi, anda dalam dilemma untuk menyertainya ataupun tidak disebabkan anda ada komitmen lain.
Jika ini yang anda rasakan, ambilah Al-Qur'an yang bertafsir dan bacalah 3 kali Al-Fatihah secara tartil sebelum membuka Al-Qur'an tersebut. Setelah itu, terus sahaja buka mana-mana muka surat dan pandanglah sekali lalu pada ayat-ayat kedua-dua muka surat yang anda buka. Kemudian amati dan renungilah terjemahan ayat-ayat tersebut. Sementara itu, letaklah tangan di dada supaya Allah datangkan ilham kepada kita untuk kita membuat keputusan.
Sekiranya ayat-ayat yang kita baca itu banyak menceritakan ancaman dan azab Allah, adalah lebih baik untuk anda tidak sertai gathering tersebut. Namun, sekiranya ayat-ayat yang anda baca itu banyak menceritakan nikmat-nikmat dan sesuatu yang baik-baik, mungkin ada baiknya untuk anda menyertainya. Segalanya telah tertulis dalam pengetahuan Allah.
Cara ini saya pelajarinya daripada seorang kawan di Darul Qur'an dan katanya juga, ramai kawannya di sana mengamalkan cara ini ketika ingin membuat apa-apa keputusan untuk perkara-perkara yang ringan. Beliau juga meyakinkan saya yang cara ini amat membantu kerana selagi mana kita bergantung kepada Allah, selagi itu Allah akan membantu kita.
p/s : ini hanyalah sekadar perkongsian ilmu, jika anda tidak yakin dengannya, terpulanglah pada pertimbangan masing-masing. Saya juga mengamalkannya dan saya dapat rasakan sesuatu yang baik daripadanya.

Tuesday, December 18, 2007

BELANGSUNGKAWA..

Buat saudara sepupu saya yang telah kembali ke rahmatullah semalam, Abang Zaid. Arwah merupakan pelajar perubatan di UMS dan baru berusia awal 20-an. Moga rohnya di tempatkan bersama orang-orang beriman..Al-Fatihah.

juga buat saudara sepupu saya yang kini terlantar di hospital Ampuan Rahimah, Klang, Abang Zharif, setelah terlibat dalam kemalangan jalan raya ketika melakukan operasi kastam semalam. Mudah-mudahan beliau lekas sembuh.

Sunday, December 16, 2007

KERANA SYAHADAH AKU DAE'I




“ duhai sahabat, aku rindukan gerak bibirmu yang basah dengan kalam yang penuh peringatan, aku rindukan wajahmu yang bersih dan tenang yang mengingatkan aku kepada wajah ahli-ahli syurga, dan aku mengimpikan agar kita bisa berpimpinan menelusuri jalan dakwah dan tarbiyyah sehinggalah nafas yang terakhir "


EPILOG


“ saf petang nanti kita ada usrah, jangan lupa datang ya” pesan saya ketika terserempak safiya di café mahallah.

“ erm, tengoklah, ana macam banyak sikit kerja hari ni, apa-apa nanti ana inform enti balik”.
Risau juga saya kerana takut-takut saf tidak lagi datang usrah kali ini. Hampir tiga kali dia tidak hadir usrah dan setiap kali itu saya terserempaknya di café mahallah duduk-duduk bersembang dengan kawan-kawannya ketika perjalanan saya ke masjid untuk ke usrah.

Saya pujuk-ujuk hati bersangka baik. Mungkin lepas itu dia punya tugasan penting untuk disiapkan. Namun sebagai saudara seusrah, ikatan akidah yang ada ,sedikit sebanyak menjentik hati saya tentang perubahan sahabt ini. Safiya, bukan orang biasa. Alhamdulillah, latarbelakang agamanya cukup mantap. Pernah diasuh dan terdidik di sebuah sekolah agama yang terkenal dengan melahirkan pelajar-pelajar aktif berdakwah. Apatahlagi dengan penampilannya bertudung litup dan dia jugalah yang mula mengajak saya beusrah. Katanya tarbiyyah ini macam nasi, sehari tak makan tak senang perut.

Safiya!

Hinggalah suatu hari..

“ iz, ana nak keluar usrah, ni bukan tempat ana “ gemuruh darah saya mendengarnya dan saya berusaha mencari secebis ketenangan agar amarah saya tidak menguasai emosi.


TARBIYYAH DAN FUTUR

Tulisan kali ini adalah berdasarkan catatan pengalaman. Lama juga saya mengambil masa untuk menulis tentang tarbiyyah dan futur ini kerana ingin mencari hikmah yang sesuai bagi menasihati sahabt-sahabt yang sudah tergelincir daripada jalan tabiyyah, futur. Jika anda pernah berusrah, munkin anda pernah melalui situasi di atas atau pernah mendengarnya.
futurkah kita?
AWAS JIKA KITA SUDAH MENGALAMI PETANDA-PETANDA DI BAWAH!

1) Seorang sahabat mengirim mesej mengajak kita ke suatu ceramah agama atau penyampaian tazkirah, namun kita tidak mengendahkannya kerana malas ataupun dirasakan tidak penting. peliknya, kita lebih suka hadiri gathering ataupun perjumpaan yang duduk sembang-sembang,ketawa-ketawa. Lebih-lebih lagi bila berikhtilat lelaki dan perempuan.

2) Kita diajak untuk bersama-sama qiamullail berjemaah di masjid. Namun kita berasa teramat berat dan memilih untuk bersedap-sedap di atas katil.

3) Kita diajak untuk menyertai usrah dan menghulurkan bantuan dalam aktiviti dakwah, namun kita beralasan dengan banyak komitmen lain seperti study atau ‘bisnes’ yang seakanlebih menguntungkan kita.

4) Seorang sahabat mengajak kita berpuasa esok namun kita beralasan nanti sakit perut dan susah hendak study. Tetapi sebenarnya, hati ini terlalu taksub hendak makan.

5) Jika dahulu kitalah yang mengimarahkan surau dan masjid, tetapi sekarang hendak berdiri dalam satu saf untuk berjemaah sudah terasa liat untuk melakukannya. Apatahlagi suka-suka pula solat dihujung-hujung waktu kerana dapat terus tunggu waktu solat yang seterusnya

6) Jika dahulu dalam sehari kita rajin membaca al-qur’an, paling kurang satu muka. Namun lama-lama kita sudah asyik dengan buku-buku 'sampingan', komik dan main games, itukan lebih menyeronokkan kita daripada menghadap al-qur’an.

7) Apabila orang menasihati kita atau bercakap sikit tentang bab agama, kita sudah berasa mual dan tidak enak. mulanya tidak mahu jadi jumud sangat, biar nampak selamba asalkan perkara yang wajib dalam agama kita masih buat. Sudah yakinkah dengan hanya amalan wajib kita dapat masuk syurga Allah?

8) Kehidupan kita semakin tidak terurus dan menjadi lagha. Terlalu banyak ketawa dan senda gurau yang berlebihan . Jarang sekali kita mengeluarkan kata-kata yang bermanfaat menasihati sahabat-sahabat.

9) apabila kita dirisik cinta si dia, kita mula menjadi lemah kerana melayan si dia. Tidak kiralah mesej mahupun telefon. Hingga nikmat ukhuwah dengan sahabat sendiri terasa pahit tetapi ukwah dengan si dia kita labelkan inilah ukhwah fillah. Cinta islamik ini saudara!

10) Kita sudah mula berasa malas dan tidak serius dalam pelajaran. Tutorial dan assignment sering diambil remeh dan hati terasa berat untuk mengulangkaji pelajaran. Kemudian, sudah mula berfikir bagaimana dapat ponteng kelas.

KEMBALILAH SAHABAT..

Kita bukanlah malaikat yang sentiasa tetap level imannya. Saya juga pernah goyah dengan ujian-ujian dunia. Namun, jika kita terus memilih untuk terus futur dan tidak mahu berubah, tiada siapa yang dapat membantu diri kita lagi.
" Ingatlah, selangkah kita kepada Allah, seribu langkah Allah kepada kita "

p/s : tidak salah jika kita ingin berdunia-dunia sedikit, namun janganlah kita jauh terus daripada 'berakhirat-akhirat'

Sunday, December 9, 2007



Sesak juga Main Auditorium semalam gara-gara satu forum yang hangat dihebah-hebahkan seminggu yang lalu. Ya, forum, “kita semakin kejam. Kenapa?”. Saya amat tertarik dengan promosi yang dilakukan apatahlagi saya mengambilnya sebagai satu bonus kerana forum tersebut sedikit sebanyak berkaitan dengan undang-undang jenayah.

Saya mungkin terlewat kerana saya ada pertemuan yang lain pada malam itu, namun saya rasa masih belum terlambat untuk mengikuti diskusi tersebut. Antara panel yang dinanti-nantikan oleh kebanyakan audien adalah bapa kepada adik Nurin Jazlin, seorang mangsa pembunuhan kejam yang pernah menggemparkan negara pada Ramadhan yang lalu. Mudah-mudahan arwah adik Nurin Jazlin berada dalam rahmatNya.

FORUM YANG GAGAL!

Saya berterima kasih kepada pihak penganjur atas inisiatif untuk mendedahkan kepada masyarakat tentang dunia kekejaman yang berlaku di Malaysia sekarang. Tetapi ada satu perkara yang saya amat kesali, forum malam semalam gagal mencapai matlamatnya. Membicarakan tentang peranan polis, fungsi penjara, pengalaman dan perasaan bapa nurin bukanlah jawapan yang tepat kepada tajuk forum “kita semakin kejam. Kenapa?”
ya, tiada masalah untuk membincangkan tentang peranan polis, penjara, masyarakat sekeliling dan sebagainya. Namun jika antara yang diberikan sebagai saguhati kepada hadirin adalah sebuah majalah yang galak mendedahkan sumber-sumber seks, gambar-gambar remaja serta artis yang miskin dan fakir pakaian,malahan tidak cukup dengan tulisan-tulisan yang boleh mendorong kepada syahwat yang sedia dihuni syaitan, apalagi guna forum pada malam itu? Sedangkan punca kepada jenayah rogol dan bunuh adalah berpunca daripada sahsiah individu yang hilang sifat kemanusiaan kerana kerja media yang rakus merosakkan anak-anak muda sekarang?

Ibarat seorang yang menutup rambutnya kerana aurat tetapi betis kaki suka ditayang-tayang. Begitulah saya cuba analogikan forum pada malam itu! Apa yang saya cuba sampaikan adalah, punca yang seharusnya kita halakan adalah kerja media. Bukan kerjanya menghasut remaja untuk berpakaian bebas yang merangsang nafsu lantas mendorong jiwa manusia bertindak seperti binatang sehingga sanggup merogol dan membunuh manusia dengan kejam. Bukan juga menulis sesuatu yang mendesak syahwat mencari ruang untuk memburu mangsa yang tidak bersalah sebagai makanan nafsu mereka. Sayangnya dan teramat sayang, begitulah media mencari makan. Mengharapkan majalah mereka laris lantas dijaja maruah anak-anak muda yang bejat akhlak sebagai hidangan mata dan hati.

JANGAN CAKAP..

…nak hapuskan jenayah kalau masih beranak pinak majalah sebegini. jangan bermatian berjuang memperkenalkan death penalty kepada perogol kalau majalah hiburan murahan begini terus mendapat lesen membanjiri pasaran. Jangan sibuk-sibuk hendak perketat undang-undang bagi mengurangkan jenayah andai rancangan-rancangan perosak minda dan agama bebas ditayangkan tanpa tapisan. Mengapa sibuk hendak mengatasi masalah sedang punca kepada masalah terus-terus kita sokong!

Sebagai seorang muslim,kita seharusnya tidak redha dengan fenomena sebegini. namun, tidak ramai antara kita yang mampu untuk mengeksperesikan ‘ketidak redhaan’ kita kepada pihak yang bertanggungjawab. Cukupkah setakat redha dalam hati jika mahu suara ketidak puas hatian kita diambil kisah? Saya juga akur, usaha saya menulis kritikan ini adalah suatu usaha yang amat sedikit.
Harapan saya semoga tulisan saya mampu menjentik iman para pembaca untuk kita sama-sama berfikir apakah tindakan yang lebih berkesan untuk mempengaruhi pihak yang bertanggungjawab mengurus media agar lebih cenderung kepada Islamic view. Sungguh-sungguh saya harapkan penyatuan usaha begini.Apalagi tugas kita kalau bukan sebarkan yang makruf dan memerangi yang mungkar?

KESIMPULAN

Sedikit nasihat untuk sesiapa yang menganjur program, juga kepada sesiapa yang bekerjasama menganjur program agar tapislah dan suntiglah dahulu segala bahan yang ditawarkan. Tidak semua segala yang percuma itu harus kita terima walaupun penganjur bermurah hati menajanya. Gunalah akal yang matang serta fikrah Islam yang ada untuk melihat segala tawaran yang datang sebagai pandangan seorang ISLAM bukan seorang yang sekular ataupun liberal.

“jika kita tidak mampu memberi masin pada ikan, janganlah pula menjadi langau kepadanya ”

Saturday, December 1, 2007

DEAN LIST ATAU DEEN LIST?


Bangga bukan apabila kita dinobatkan sebagai pelajar dean list? Mana tidaknya, antara ratusan pelajar yang menuntut dalam fakulti tersebut, kita Berjaya menggondol title dean list. Apatahlagi, ianya menjadi satu tradisi di fakulti undang-undang UIA, kesemua pelajar dean list bagi setiap semester akan dianugerahkan sijil penghargaan oleh dekan di hadapan semua pelajar baru. Wah! Sudah pastinya mereka menjadi pujaan pelajar-pelajar baru ini.

DEEN LIST?

“ deen list macam mana? dapat?”

Aduh, bagaimana pula hendak mendapat deen list yang ini? Kalau orang bertanya kita bagaimana boleh dapat dean list, mungkin ada antara kita yang boleh senaraikan hampir semuka kertas tips-tips kejayaannya.

- baca topik sebelum ke kelas

- tumpu perhatian ketika lecturer mengajar

-buat note lepas habis lecture

-buat discussion dengan kawan-kawan

-aktif dalam kelas dan rajin bertanya pada yang arif

Hah, itu baru sedikit yang saya berikan. Mungkin anda yang lebih cemerlang, mampu memberikannya lebih. Menjadi seorang yang cemerlang dalam pelajaran menjadi tuntutan dalam Islam. Sehingga Rasulullah bersabda :


“ barangsiapa inginkan dunia maka hendaklah dengan ilmu, barangsiapa inginkan akhirat maka hendaklah dengan ilmu dan barangsiapa inginkan kedua-duanya hendaklah dengan ilmu”

Begitu sekali Islam mengagungkan ilmu! Sehingga lahirnya ilmuan-ilmuan Islam yang cukup ternama dengan kesemua lapangan ilmu. Tidak kira ilmu perubatan, matematik, fizik, juga lapangan ilmu fiqh, hadith, tasawuf dan sebagainya. Siapa yang tidak kenal dengan Ibnu Sina,Ibnu Rushd, Al-Farabi, Al-Biruni, Al-Razi, Al-Ghazali, Ibnu Taimiyyah,Ibnu Qayyim dan ramai lagi ilmuwan islam yang lain. Mereka ini bukan sahaja layak dinobatkan dean list tetapi juga mereka sangat unggul dalam deen list.

Namun, apa yang menyedihkan sekarang ini, ramai yang berkejar-kejaran ingin mendapat dean list tetapi tercicir dalam mendapat deen list. Kita bertungkus lumus dari pagi hingga ke malam menghadap buku. Boleh dikatakan kita adalah tetamu tetap perpustakaan. Buku apa yang kita tidak pernah baca, hampir kesemua tulisan ‘author’ kita hafal. Tinggal lagi soalan peperiksaan tidak keluar semua topic, jika tidak segala macam ilmu dapat dimuntahkan. Wah, tahniah saya ucapkan kepada mereka ini kerana mempunyai stamina study yang begitu hebat.

NAMUN SAYANGNYA..

Mana hilangnya stamina untuk skor deen list? Jika solat lima waktu tidak pernah cukup sehari, jika Al-Qur’an sudah berhabuk terperosok di dalam almari, jika majlis agama dianggap tempat membuang masa, jika hati terasa lelah untuk membuat ibadah , maka kitalah orang yang paling gagal dalam hidup. Adakah kita fikir Tuhan yang memberikan kejayaan dalam pelajaran adalah berbeza daripada Tuhan yang kita memohon doa dalam solat?

“ janganlah kamu bersedih hati sedang kamu adalah orang yang paling tinggi darjatnya sekiranya kamu orang yang beriman”- al-tanzil-

Begitu Allah mengangkat darjat orang yang teguh imannya! Jadi, adakah janji Tuhan sebegini adalah dusta?

Apa yang lebih menyedihkan saya apabila seseorang yang mengikut tarbiyah dan usrah, masih lagi beralasan ‘hendak studi’ bagi meminta excuse untuk tidak hadir usrah. Adakah janji Allah untuk merahmati mereka yang menghadiri majlis ilmu adalah janji yang palsu juga? Adakah ada Tuhan lain yang memberi rezeki kepada mereka?

Firman Allah :

“ walau berkumpulnya seluruh umat di alam ini untuk memberi kebaikan padamu, maka ianya tidak akan berlaku melainkan dengan keizinanNya”

Mungkin ada juga yang mempersoalkan :

“dia tu tak lah alim pun, tapi asyik skor dean list je”

Anda pernah mendengar kisah Firaun? Kisah Qarun? Begudang-gudang harta dan kemegahan Allah kurniakan kepada mereka sedangkan mereka kufur dengan nikmatnya . Namun Allah masih jua melimpahkan mereka dengan harta dan kekayaan. Inilah istidraj! Nikmat yang diberikan kepada mereka untuk lebih menyesatkan lagi mereka. Nauzubillah!

Mudah-mudahan kita dijauhkan oleh daripada golongan yang disesatkan dengan nikmatnya.

“dan kami pecahkan mereka di dunia menjadi beberapa golongan ; di antaranya adalah golongan yang soleh dan golongan yang sebaliknya, dan kami uji mereka dengan nikmat yang baik-baik dan bencana yang buruk-buruk, agar mereka kembali kepada kebenaran- al-a’raf: 168

KESIMPULAN

Andai ingin dianugerahkan dean list biarlah juga kita cemerlang untuk mendapat deen list. Masih ramai mereka yang baik agamanya namun masih cemerlang dalam pelajaran. Inilah contoh nikmat yang Allah anugerahkan buat mereka yang syukur dengan pemberiannya. Namun andai anda masih belum Berjaya, berusahalah untuk memperoleh deen list kerana anda lebih Berjaya daripada mereka yang cemerlang dalam pelajaran tetapi gagal mendapat tempat dalam menempah syurgaNya!

Moga Allah juga menganugerahkan deen list kepada kita! (",)