CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, April 7, 2008

IT’S CRIME GREET WILDERS!

A WANTED CRIMINAL!


(P/S : tulisan kali ini agak berbaur isu perundangan, tetapi ada sesuatu yang harus anda ambil peduli. undang-undang untuk semua, bukan hanya untuk mereka yang ada dalam bidang ini)

jazakallah! (",)

boikot barangan Belanda harus jadi pilihan yang terakhir untuk menunjukkan bantahan kita kepada mereka” – Yusuf Qaradhawi-

Saya membaca ini dari salah satu blog yang kebetulan saya tersinggah. Asalnya saya mahu mencari bahan untuk menulis entri terbaru pada blog saya tentang isu ini, tetapi saya terpanggil dengan penyataan ulama’ mu’asir dari Mesir ini. Agak menghairankan!

Saya amati entri tersebut dan akhirnya saya faham. Anda boleh baca di web islamonline untuk lebih tahu. Cumanya, saya terfikir-fikir, kalau boikot barangan Belanda perlu menjadi pilihan yang terakhir, apa lagi pilihan yang kita ada sebelum itu bagi mengajar si penjenayah Greet Wilders?

MENGAPA TIDAK DENGAN UNDANG-UNDANG?

Saya cuba membawa anda untuk memandang dari sudut perundangan. Sebelum itu, saya mengalami kesulitan dalam menterjemahkan beberapa terma undang-undang dalam bahasa inggeris dan Latin ke bahasa melayu kerana tak semua terma itu yang sesuai untuk diterjemahkan. Agak sukar juga untuk saya menemukan dengan artikel undang-undang antarabangsa dalam bahasa melayu. Namun, saya cuba sampaikan sebaik mungkin.

  • “ Freedom of Speech and freedom of expression are individual rights but must subject to some restrictions” –

Restrictions:

  • Blasphemy is illegal in several Western and Muslim countries (freedom of religion as well as speech could be given here)

-United Nation of Human Rights-

Greet Wilders mengatakan ianya adalah freedom of speech yang termasuk dalam hak kebebasan individu untuk bersuara dan memberi pendapat.

“Ya, saya hanya menyuarakan pendapat tentang Keganasan Agama Islam dan rasa ketidak puashatian saya terhadap ajaran Qur’an yang menganjur penganutnya untuk berbunuh-bunuhan. Ya, hanya menghina Tuhan orang Islam yang menyatakan hanya penganut agama Islam sahaja yang benar dan penganut agama lain harus diperangi.

Greet Wilders, nama sahaja ahli parlimen Belanda yang membuat undang-undang, jika perbuatan jenayahnya masih dianggap freedom of speech, saya sendiri tidak tahu, bagaimana dia memahami undang-undang negaranya sendiri serta undang-undang antarabangsa yang harus diambil tahu oleh lawmaker sepertinya.

Atau dia sendiri tidak tahu apa itu Blasphemy?

Encik Wilders, Blasphemy atau dengan kata lain adalah menghina dan mencaci Tuhan adalah illegal dan merupakan satu jenayah. Seluruh dunia bersetuju bahawa filem fitna secara terang-teranagan menghina dan mencaci Allah sebagai Tuhan segala keganasan. Yang memburukkan dan merendah-rendahkan Allah sebagai Tuhan segala kemusnahan dan jenayah di muka bumi. Nah, apakah ini belum lagi dikatakan Blasphemy atau kita perlu ajar Encik Wilders dengan menghina sembahannya pula sehinggalah dia sendiri faham apa itu blasphemy?

Cuba baca yang ini pula :

11. The Assembly reaffirms that hate speech against persons, whether on religious grounds or otherwise, should be penalised by law in accordance with the General Policy Recommendation No. 7 on national legislation to combat racism and racial discrimination produced by the European Commission against Racism and Intolerance. For speech to qualify as hate speech in this sense, it is necessary that it is directed against a person or a specific group of persons. National law should penalise statements that call for a person or a group of persons to be subjected to hatred, discrimination or violence on grounds of their religion.

. 14. The Assembly considers that, as far as it is necessary in a democratic society in accordance with Article 10, paragraph 2 of the European Convention on Human Rights, national law should only penalise expressions about religious matters which intentionally and severely disturb public order and call for public violence.

- Parliamentary Assembly of Council of Europe -

Kedua-dua provisi di atas telah dicadangkan oleh Majlis Undang-Undang Eropah untuk menghukum penjenayah yang menghina dan dan memburukkan agama lain. Provisi di atas dengan secara jelas menyatakan ekspresi individu dengan menghina seorang atau sekumpulan orang berdasarkan agamanya patut dihukum!

Encik Wilders, bukankah Negara anda termasuk dalam negara-negara EU?

Nah, ini undang-undang negara anda sendiri!

Saya juga terjumpa beberapa provisi dalam undang-undang Negara Belanda berkenaan dengan Press Freedom Law dalam memaparkan apa-apa informasi umum di media. Secara nyata dan jelas, undang-undang Negara belanda mengharamkan apa-apa publikasi samada dalam bentuk penulisan, video ataupun filem yang menyentuh isu-isu cencorship atau isu-isu sensitif bagi sekumpulan orang. Pengharaman terhadap Blasphemy juga secara terang-terangan termaktub dalam undang-undang Belanda dan pelakunya wajib diajar dengan hukuman!

(saya tidak dapat sertakan provisi tersebut kerana terlupa untuk copy dari web tersebut, boleh lihat dari web Parliamentary Assembly Council of Europe. )

APA TINDAKAN SETERUSNYA?

Anda ingat bukan isu penghinaan terhadap Rasulullah yang dilakukan oleh Denmark?

Rentetan daripada itu, President Yemen, Mujawar, memohon United Nation of Human Right untuk gazette undang –undang yang mengiktirafkan bahawa menghina agama lain merupakan satu jenayah yang membawa kepada hukuman yang lebih berat.

Lalu pada 27.Mac .2008, Pemimpin-pemimpin Saudi telah mengemukakan resolusi undang-undang berkenaan Combating defamation of Religion dan dua provisi telah disusun khas untuk perhatian United Nation of Human Right.

· 8. Urges States to take actions to prohibit the dissemination, including through political institutions and organizations, of racist and xenophobic ideas and material aimed at any religion or its followers that constitute incitement to racial and religious hatred, hostility or violence;

· 9. Also urges States to provide, within their respective legal and constitutional systems, adequate protection against acts of hatred, discrimination, intimidation and coercion resulting from the defamation of any religion, to take all possible measures to promote tolerance and respect for all religions and their value systems and to complement legal systems with intellectual and moral strategies to combat religion

Jadi, pendapat peribadi saya dan saya mengajak sahabat-sahabat untuk sama-sama kita menggesa pimpinan Negara agar bersatu dengan Negara-negara Islam yang lain untuk menggesa United Nation of Human Right untuk gazette resolusi ini dan sekaligus mewartakan sebagai undang-undang yang binding untuk seluruh Negara.

Kita tidak nafikan bahawa pihak OIC telah pun menyatakan bantahan mereka terhadap filem ini, cumanya saya melihat, usaha untuk menjalankan kempen gesaan untuk mewartakan resolusi Combating defamation of religion tidak dibesar-besarkan. Atau mungkin kebanyakan antara kita tidak mengetahui tentang kewujudan resolusi ini.

Kita punya senjata yang lebih cepat dan kuat dalam menghukum Greet Wilders dan Belanda iaitu dengan undang-undang. Menjalankan kempen boikot belum tentu dapat memberi kesan pada ekonomi Negara belanda kerana sokongan Negara-negara barat yang lain masih dapat meneguhkan mereka. Namun, ianya tidaklah salah, malahan boleh dilakukan seiring dengan kempen undang-undang ini.

Akhir sekali, saya agak tertarik dengan beberapa feedback dari beberapa individu tentang filem fitna ini :

“ penghinaan terhadap Al-Qur’an terhadap filem fitna merupakan satu platform yang baik untuk memperkenalkan kembali Islam. Sebagaimana berlakunya penghinaan terhadap Rasulullah dalam juxtoposition kartun yang dilakukan oleh Denmark, maka di sinilah bermulanya usaha untuk memperkenalkan kepada dunia kemuliaan Rasulullah”

Jadi, ayuh kita serang media dengan lambakan filem dan tulisan yang memurnikan kembali ajaran sebenar Al-Qur’an!

p/s : saya mengalu-alukan komen atau sebarang pembetulan terhadap tulisan saya terutama mengenai provisions yang saya bold kan. maklumlah, saya belum mengetahui sepenuhnya tentang international law. sekadar apa yang saya perolehi dan saya fahami yang dapat saya kongsikan bersama.

1 Pendapat:

Unknown said...

salam perjuangan...

ana nak berkongsi satu filem pendek yang dibuat oleh seorang muslim dari saudi bertajuk schism. cuba cari di youtube.