CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, June 23, 2008

FASI MUSLIM vs FASI ALA-ALA


Mungkin daripada tajuk anda sudah dapat menghidu hint untuk entri saya kali ini. Saya merasakan ia memang satu keperluan untuk membincangkan topic ini. Dan sememangnya saya yakin, ada di antara anda pernah terlibat secara serius atau tidak langsung dalam menjadi fasilitator untuk program-program motivasi.

Baru-baru ini juga ketika short semester, saya dijemput untuk memberi talk tentang Palestin di sebuah sekolah menengah agama di Sabak Bernam. Mungkin ini adalah pengalaman pertama saya diundang secara formal oleh sebuah sekolah yang saya tidak pernah kenal. Bukannya apa, sebelum-sebelum ini, pernah juga mengendalikan slot motivasi tetapi ianya berbeza apabila kita sendiri yang menganjurkan program tersebut dan sekali gus menjadi fasilitator untuk progam itu.

Juga, dalam semester kali ini, saya dihantar ke UIA Nilai untuk membuat beberapa penyampaian kepada adik-adik di sana. Boleh dikatakan, sepanjang semester lepas, saya lebih banyak di luar daripada di dalam UIA dan di sinilah saya mula menilai bezanya apabila menjadi Fasilitator Muslim dengan fasilitator biasa.insyaAllah, di sinilah juga saya ingin berkongsi beberapa pengalaman dan mungkin juga tips untuk menjadi fasilitator.

SETTING OTAK

Berbeza sebenarnya mind setting seorang fasi muslim yang faham tarbiyyah, dan fasi muslim yang ikut tarbiyyah. Hah, mengapa pula saya sebut-sebut tarbiyyah ini? Kerana cara pemikiran mereka adalah berbeza. Untuk pembaca yang baru mendengar word tarbiyyah ini, eloklah saya terangkan maksud secara ringkas tarbiyyah, iaitu seseorang yang TERDIDIK dengan pemikiran ISLAM. Ramai juga di antara fasi yang mengikut tabiyyah tetapi belum lagi terdidik dengan cara pemikiran Islam.

Jadi untuk fasi muslim, perkara pertama yang harus di’set’kan dalam fikiran adalah, MASA peserta adalah AMANAH kita. Maksudnya, apabila kita merancang untuk membuat program yang melibatkan mereka, kita harus merancang bagaimana kita harus memberi apa yang sepatutnya mereka dapat daripada program tersebut. Maka dari sinilah, kita harus mengatur modul yang dapat memberi kesan ruhani kepada mereka.

Kedua, ingatkan-ingatkan dalam hati dan kepala, yang kita ini adalah wakil Allah untuk mencari dan seterusnya membentuk peserta agar dapat meningkatkan kualiti Islami dalam diri mereka. Jadi, secara tidak langsung, apabila kita merancang modul program, kita akan terdorong untuk melihat melalui kaca mata Islam akan perjalanan modul tersebut. Lebih-lebih lagi kita akan jadi cerewet untuk memastikan keberkesanan ruhani dalam setiap modul program sebagai matlamat yang terlalu utama. Nah, boleh tanya dalam diri anda, adakah ini yang ada setkan ketika anda menerima tawaran untuk menjadi fasi?

Cukup dua dahulu sebagai praktikal pertama.

MERANCANG MODUL

Ini satu lagi kerja berat dan merangkumi hampir ¾ perjalanan sesebuah program motivasi. Semestinya ia berbeza mengikut tema program motivasi yang akan anda kendalikan. Namun, landmark nya tidak akan berbeza walau jauh bezanya tema sesuatu program. Iaitu SEDIKIT tetapi KUALITI. Beberapa program motivasi yang saya pernah ikuti, kebanyakan kita menumpukan berapa banyak slot yang kita boleh sumbat untuk seharian program. Ada yang ada hati untuk membuat sampai 6,7 slot.

Saya katakan 2 slot pun sudah memadai! Uish, program motivasi apa sehari hanya dua slot. Penat sahaja buat program dan buang masa peserta sahaja. Ha,di sini saya mahu bertanya, mana lagi buang masa jika buat 6,7 slot tetapi dalam keadaan terkejar-kejar masa, kemudian pengisian yang ala kadar kerana memerlukan tumpuan untuk slot yang lain sehinggakan peserta hanya terpinga-pinga dan pulang program dengan otak kosong dan hati kering? Matlamat hanya tercatat dalam proposal untuk menyedapkan mata yang menilai proposal program kita. Sungguh,Ini bukanlah ciri-ciri Fasi Muslim.

Pendek kata jangan GELOJOH untuk berprogram. Kuantiti belum menjamin kualiti. Sebagai contoh, jika anda telah tetapkan ssesuatu slot itu adalah satu jam dan modul yang anda cadangkan memerlukan aktiviti yang bergerak, harus pastikan, banyak peruntukan masa diberikan kepada sesi Resolusi bagi slot tersebut. Bukannya apa, sesetengah program yang saya ikuti menumpukan banyak kepada aktiviti dan sesi resolusi ini kadang menjadi sesi JIKA ADA. Jika ada pun pula, hanya diberi 5, 10 minit dan akhirnya pengajaran yang hendak diiktibarkan tidak sampai pada jiwa peserta. Apa lagi yang namanya selain SIA-SIA sahaja! Pecah amanah juga kiranya.

KETIKA ANDA BERFASI

Beberapa program motivasi yang pernah saya ikuti, kebanyakan fasi lebih banyak beraksi macam sudah tahu semua benda. Apabila tiba slot ceramah atau talk, kita akan lihat fasi-fasi ini akan duduk sekelompok- kelompok di depan atau di belakang dewan. Sementara penceramah lagi-lagi menasihati peserta agar biasakan diri mencatat setiap perkara penting dalam ceramah yang disampaikan.

Percaya atau tidak, kerana mereka melihat fasi-fasi yang duduk-duduk beginilah mengurangkan motivasi mereka untuk mencatat. Jadi, untuk anda yang berfasi, biasakan diri untuk bersama dengan peserta dalam dewan. Duduklah di antara para peserta dan andalah yang memberi contoh dengan mengambil catatan daripada ceramah tersebut. Tidak jatuh standard rasanya sekiranya kita mencatat. Bahkan ia lagi menaikkan kewibawaan kita sebagai memenuhi ciri-ciri orang berilmu. Setia mencatat ilmu!

Juga saya nasihatkan, apabila ada tenggang waktu, ambillah waktu untuk duduk sekejap secara berkumpulan dengan para peserta sebagai medium untuk dakwah fardiyyah. Apa pula dakwah fardiyyah? Iaitu kita dekati para peserta untuk berkenalan secara dekat dan mempertautkan mereka dengan bicara ruhani yang menghidupkan kembali ruh Islam dalam diri mereka. Di sinilah, terujinya kreativiti anda untuk berdakwah.

Ayuh, kita berubah kepada yang ini dahulu.

HABUAN SEBAGAI UMPAN

Saya hargai kreativiti para fasi untuk memotivasikan peserta agar aktif dalam memberi respon dalam setiap aktiviti dengan memberi habuan. Maka, tidak hairanlah jika ianya menjadi klise untuk fasi memberi gula-gula atapun star, ataupun sticker kepada peserta yang aktif. Tapi, awas, jangan sampai apabila ditanya kepada peserta:

“ apa yang kamu dapat dalam aktiviti ini?”

Yakin sekali mereka jawab : “ dapat star!” bukan seorang, hampir separuh juga yang jawab begitu. Ha, siapa hendak jawab? Penat-penat kita jalankan aktiviti dengan matlamat agar mereka dapat belajar sesuatu, tetapi malang dan amat malang, peserta hanya nampak, lambakan sticker yang akan menobatkan mereka sebagai peserta paling aktif, tetapi, pulangannya zero!

Hendak salahkan siapa kalau bukan fasi sendiri yang mengajar mereka begitu. Mungkin silap kita apabila terlalu tekankan dan promote habuan seperti star atau sticker sekiranya mereka aktif. Bahkan sepatutnya, kita harus perjelaskan dengan sejelas-jelasnya, apa yang sepatutnya mereka dapat sejurus habis aktiviti tersebut. Biar sebelum mula slot tersebut lagi, para peserta dapat menyediakan diri kearah matlamat-matlamat tersebut.

Tidak salah dan amat tidak salah untuk memberi habuan. Memang sifat manusia ini inginkan ganjaran sebagai motivasi untuk mereka beramal. Tetapi jangan sampai menjadi penyakit pula dalam program kita yang dinamakan GILAKAN HABUAN. Bersederhanalah sahaja. Saya cadangkan jika anda menjalankan aktiviti secara berkumpulan, cukuplah, anda menampal beberapa kertas manila mewakili setiap kumpulan untuk meletakkan point atau bonus bagi kumpulan yang aktif dan individu yang aktif. Kita dapat kurangkan pergerakan fasi untuk memberi habuan terutama ketika berlangsungnya slot seperti ceramah. Saya lihat ia mengganggu konsentrasi peserta dan penceramah. Di sinilah kualitinya akan meluntur.

HANYA INI DAHULU..

Bukan tujuan saya untuk berlagak serba tahu dalam menjadi fasi. Saya cuba garapkan semua pengalaman saya dengan cuba perbaiki beberapa kekurangan ketika saya menjadi fasi. Saya juga masih baru dalam dunia fasilitator dan sebagai manusia yang masih belajar, seboleh mungkin saya mesti membuat perubahan untuk menjadi fasi muslim.

Buat anda yang sudah serius membuat bisnes untuk projek-projek motivasi, semestinya tamrin untuk fasilitator menjadi core course supaya fasi di bawah company anda benar-benar terlatih sebagai fasi muslim. Kita tidak mahu fasi-fasi yang ala-ala sahaja, kerana kita faham bahawa setiap waktu yang kita ambil adalah AMANAH yang DIPERTANGGUNGJAWABKAN. Apatahlagi jika anda dibayar!

SEMOGA BERJAYA!

0 Pendapat: