CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, October 20, 2008

MAAFKAN AKU TUHAN : Siri 2


gambar hiasan

“ Kamu berpegang dengan konsep the atonment?” Naurah sengaja menangkis dengan soalan. Ellyeash kelihatan tersentak dengan pertanyaan yang padu dari Naurah.

“ Bagaimana kamu tahu akan konsep itu. Itu adalah salah satu prinsip penganut agama Kristian?” Naurah sedikit tertawa. Sungguh dia nampak Ellyeash seakan tergulut-gulut dalam berkata.

Ada kamu beriman dengan konsep tersebut. Buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat?”

Ellyeash sendiri akur, kebanyakan penganut Kristian sendiri tidak mengetahui prinsip-prinsip dalam agama yang dikatakan daripada Al-Masih ini.

“Sudah tentu, setiap apa yang kita akukan pasti ada balasannya daripada Tuhan.”

“ Menutup aurat adalah satu perkara yang baik maka seperti jawapan kamu, Allah pasti membalas baik pada mereka yang menutup aurat.”

“ Maksud kamu, kamu mengimani prinsip kami?” Ellyeash seakan teruja seolah-olah Naurah bakal terperangkap dengan pertanyaannya kali ini.

“ Jauh sekali kami untuk mengimani prinsip agama kamu, sedangkan yang datang menyempurnakan agama kamu adalah Muhammad sendiri, bukannya Paul yang didakwa oleh kebanyakan penganut Kristian sebagai Nabi yang terakhir.” Kelegaan yang jarang terasa terhambur dari dalam diri Naurah. Saat sebegini yang dinantikan untuk menyedarkan pengikut Kristian yang taksub membuta tuli dengan pengasas Kristian,Paul. Dalam Bible Old Testament Jesus ada mengatakan akan datang seorang nabi akhir zaman sebagai penyumpurna agama, dan dalam Bible versi Hebrew menyebutkan perkataan Ahmad adalah nabi tersebut.” Naurah berjeda sebentar. Melihat wajah Ellyeash kelat menelan hujahnya, dia tidak berhajat untuk menyambung bicara.

Ellyeash seakan terpaku, tidak berkedip dia memandang Naurah. Wanita ini ada misinya tersendiri. Ilmunya mengenai agama Kristian bakal menikam dirinya sendiri.

“Sebelum kamu pergi, cuba renungkan asal kisah hidup Jesus sendiri dengan logiknya kewujudan agamamu.” Naurah berlalu menatang dulang ke dapur sejurus Ellyeash meminta izin untuk pulang. Terasa sempit dadanya memikirkan setiap patah ayat Naurah.

* * *

Entah mengapa penganut Kristian yang menjadi aktivis gereja masih degil mempertahankan kebenaran ajaran-ajaran agama mereka sekalipun beberapa kajian teologi sudah membuktikan ketidakwajaran kewujudan agama ini. Benarlah apa yang telah disebut Allah dalam Al-Tanzil :

…dan kami menjadikan hati mereka tertutup sehingga mereka tidak memahaminya dan telinganya tersumbat. Adakalaupun mereka melihat segala tanda kebenaran, mereka tetap tidak mahu beriman kepadanya…(Al-An’am:25)

Naurah mencapai buku ‘The Comparative of Religion’ di atas meja studinya. Jesus adalah berdarah Yahudi dan diutuskan kepada masyarakat Yahudi, kehadirannya disambut gembira oleh puak-puak Yahudi. Golongan yang beriman kuat dengan Taurat ketika itu menganggap Jesus adalah nabi yang terakhir yang datang dari golongan mereka. Setelah melihat Jesus menyampaikan dakwahnya yang dirasakan amat berlainan dengan amalan-amalan puak-puak Yahudi, mereka mula merasakan bahawa Jesus adalah Yahudi murtad. Jesus melarang segala amalan riba yang telah menjadi periuk nasi bagi golongan Yahudi ini sehinggalah Jesus dipulau ke Jurusalem.

Dan di situlah Jesus menyambung dakwahnya bersama sahabat-sahabatnya yang setia seperti Judas. Judas yang dianggap seperti ‘Abu bakar’ kepada ‘Muhammad’ telah mengkhianati Jesus dengan membocor rahsia tempat persembunyian Jesus kepada pemimpin Yahudi. Akhirnya Jesus ditangkap, disiksa sekejam-kejamnya dan disalib di Galgotha. Bagi Jesus, penghantarannya ke bumi adalah untuk menebus dosa Adam ketika di syurga dahulu. Dan barangsiapa yang menghirup darah Jesus maka mereka dapat membersihkan segala dosa seakan bayi yang baru lahir. Holywater yang dimaksudkan itu dikatakan darah Jesus. Itulah sejarah yang diselewengkan.

Naurah kemudiannya memandang kosong muka surat tersebut. Sesekali terlayar-layar wajah Ellyeash memenuhi setiap sudut pandangannya.

“Ellyeash,Ellyeash..kau sepatutnya lebih tahu daripadaku..”

* * * * *

Sudah hampir semiggu aktivis-aktivis gereja itu menyelami kerenah masyarakat kampung. Semakin galak mereka menjalankan aktiviti-aktiviti keagamaan mereka. Licik sungguh! Setelah orang kampung diampu dengan kemewahan dan pertolongan yang melimpah, kini mereka dijujuh dengan ideologi-ideologi Kristian dengan membangkitkan isu hak kebebasan. Kebebasan untuk bertelanjang! Kebebasan untuk berpesta arak dan seks! Kebebasan untuk memilih agama! Murtad! Fahaman bahawa “ buatlah apa sahaja yang anda suka, asalkan tidak membahayakan orang lain, itu adalah hak kita ” saban hari menebarkan remaja yang bejat jati dirinya, hilang budaya dan uruf Islami yang sering dimahkotai masyarakat Melayu. Dan selama itu jugalah Naurah sering bertemu Ellyeash merungkai segala kusut kepalanya tentang kebenaran yang cuba dicarik Ellyeash kemudian sedaya mungkin dicantumnya seolah-olah cahaya Islam itu ada cacatnya. Terasa pegangannya dicabar oleh kesungguhan gereja menyebarkan dakyah-dakyah mereka.

Namun Ellyeash bijak meleraikan dengan kekagumannya ke atas nilai-nilai Islam dalam diri Naurah. Pernah jua Ellyeash menzahirkan hasratnya untuk memiliki Naurah dan bersedia mentalakkan agama Jesus. Mudahnya! Benar, ini awal kali dia begitu akrab dengan lelaki, julung kali jiwanya diketuk cinta lelaki yang sebenarnya menjadi kegilaan pemudi-pemudi kampungnya. Ellyeash pula kelihatan tidak gersang dengan ilmu Islam dan yang perlu sekarang, Islamkan Ellyeash! Mengapa tidak mungkin kerana cinta maka bertambah saudara baru, itu cuma perantaraan. Keikhlasan sebetulnya boleh dibenihkan dan mungkin subur layaknya sebagai pemuda Islam.

bersambung...

0 Pendapat: