CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, November 20, 2009

SEDIKT KASIH SAYANG SUDAH CUKUP...


Dewan graduasi seperti peti beku bagi saya. Dinginnya mencucuk-cucuk sampai ke tulang belulang tanpa belas. Saya mematah-matahkan jemari yang sangat lenguh setelah 3 jam menulis tanpa henti. Hanya mendongak beberapa kali demi melihat jam yang berbaki. Setelah kertas jawapan dikutip, saya menangguh gerak apabila melihatkan teman di hadapan yang berstatus adik seperti gelisah. Wajahnya pucat tanpa darah dengan mata sembap mungkin tidak cukup tidur atau semalaman berendam ai mata. Barangkali!

Saya menegur. Dia bukan teman jauh-jauh tetapi agak dekat dengan kehidupan saya. Kepedulian ini lebih-lebih meluap.

“ Nur, Nur Ok? Dia menoleh. Suasana khali. Sunyi. Hanya tinggal matanya yang sedang berbicara.

“ Ok kak, cuma tak dapat fokus sangat kali ini.”

“ Sakit? Atau ada apa-apa masalah?” Saya seakan tidak sabar. Sepertinya bukan masalah biasa. Hanya menduga.

Dia diam lagi. Gerak bibirnya beberapa kali dimatikan. Hampa apabila gelengan yang kerap saya terima. Jemarinya saya genggam dan mata saya terus menggeledah kejujuran di matanya.

“ Akak, saya..saya..akak janji dulu ini cerita antara kita.” Saya sudah agak. Riak di wajah terkecuali jika mahu berselindung.

“ Tunang saya..yang di Mesir tu..” Belum sempat dia menghabiskan ayat, saya memintas.

“ Jap, jangan kata putus?” Saya betul-betul meneka dalam yakin. Tidak tahu kenapa sampai ke situ telahan saya.

“ Ya kak, hanya dengan satu SMS dan tiada panggilan yang bersambut bila kami semua menuntut sebabnya.”

Ya Allah, seakan jam dunia berhenti berdetik seluruhnya. Baru sahaja 3 bulan lepas saya melihat seri wajah teman saya berjubah putih bersih bersarungkan cincin lambang perjanjian dua hati yang mahu bernikah nantinya. Sempat juga saya merasa iri apabila melihat wajah tenang tunangannya yang bergelar alhafiz bakal berangkat ke bumi anbiya. Keputusan keluarga masing-masing untuk mengikat mereka berdua sebelum berangkatnya si lelaki sekan-akan tepat tapi tidak mengena.

Perbualan saya dan dia panjang lagi sebenarnya. Tidak mungkin semuanya saya turunkan di sini. Saya masih memujuknya untuk bersangka baik dan mencari apa hikmah yang Allah mahu kita fikirkan. Cuma, saya terkilan dengan beberapa perlakuan si lelaki apabila ditanya apa sebabnya mahu meminta untuk diputuskan, dia mahukan teman saya setuju dulu untuk putus sebelum dia memberitahu. Pelik. Adabkah ini?

SEDIKIT KASIH SAYANG SUDAH CUKUP…

….apa yang kita perlukan banyak timbang rasa. Saya meminjam semula kata-kata Puan Ainon ini di blog seorang penulis ( studiomuslim.com). Mulanya saya tidak dapat mengaplikasi apa yang dimaksudan oleh sebaris ayat yang cukup ‘exhaustive’ bagi saya. Sehinggalah hari itu, saat mendengar luahan sang teman. Saya sangat akur sungguh-sungguh. Jika manusia mensyaratkan sebuah komitmen itu harus bertunjangkan kasih-sayang semata, dengan tanpa rasa tanggungjawab, dia akan bebas menurut rasa yang pudar kasih sayang itu untuk melepaskan diri dari sebuah komitmen. Alasan mentah seseorang yang hanya mampu berfikiran singkat.

Ya, sungguh benar. Agak mustahil untuk kita memberikan setiap kasih sayang yang maksima untuk semua komitmen yang kita terima. Kadang-kadang ia berjalan dengan rasa tanggungjawab yang lebih dari rasa cinta itu. Kerana unsur hati manusia ini tidak selalu setia. Dia akan berbolak balik, mengikut rentak nafsu yang selalunya terdorong oleh kehendak memenuhi keselesaan peribadi bukan orang lain di bawah tanggungjawab kita.

Tetapi, kerana rasa yang kerap berubah inilah, seorang manusia adil sangat perlukan akal yang tahu bertimbang rasa, juga hati yang mahu merasa hati-hati orang lain. Timbang rasalah perasaan orang lain saat mahu mengambil keputusan atau tindakan. Timbang rasalah dengan melihat keterlukaan satu hati berbanding sepuluh hati yang lain yang mungkin tidak akan memaafkan kita. Timbang rasalah pengorbanaan yang orang lain berikan di atas sebuah perjanjian untuk sama-sama bertanggungjawab. Ketepikanlah rasa hati yang dikatakan sudah pudar kasih- sayang jika kita memahami bahawa bertanggungjawab memenuhi janji itu lebih utama dari rasa yang selalu dimain nafsu.

Kerana kematangan seseorang itu diukur bukan dengan rasa yang abstrak itu, tetapi kebijakannya menilai segala kesan tindakannya dengan mengabaikan KEHENDAK peribadi dan mengutamakan keperluan orang lain. Tetapi andai mahu berkeras juga…

INILAH ADAB YANG DIKUBURKAN

Orang saleh tanpa adab seakan rumah tanpa atap. Tidak berguna bahkan menanti masa diroboh ribut. Adab selalunya dipandang sebagai satu bab asing dalam hidup kerana kita selalu membahas hukum halal haramnya sesuatu. Asal halal sudah cukup. Sebagai contoh, seorang soleh yang makan berdiri, secara hukumnya tidak berdoasa atau haram. Belum ada juga hukum khas yang mengatakan makruh atau harus. Tetapi secara adabnya, ia sepatutnya menjadi haram dalam konteks bukan fiqh.

Tidak kisah kalau kita punya alasan yang maha benar untuk menarik diri dari sebuah tanggungjawab. Tidak kisahlah kalau mahu juga mengatakan :

“Hati saya sudah tiada di situ untuk mencintai tanggugjawab saya.”( walau ini amat bahaya)

Tetapi beradablah agar orang dapat memahami alasan kita. Ya, dalam beberapa hal, kita punya alasan yang kukuh dan ada kebaikannya untuk semua orang. Tetapi beradablah supaya orang lebih tidak berasa hati. Memang pekara yang paling mustahil adalah mahu menjaga hati semua orang. Tetapi dengan adab, orang akan mahu menghormati tindakan kita biar ia membekas luka. Sungguh ‘general’ penjelasan saya kerana jika mahu fokuskan, saya mahu kaitkan dengan situasi cerita di atas akan adab mahu meminta putus pertunangan. Tetapi bukan ini tujuan saya, kesedaran adab yang menjadi sendi sepasang kaki untuk bergerak perlu wujud di mana-mana. Sehingga adab memberi salam sekalipun.

TAK SERUPA TAPI SAMA…

Ia sepatutnya tidak berlaku. Tetapi ia boleh terjadi apabila manusia membahaskan adab dan hukum dalam kelas yang berasingan. Saya terkesan dengan sebuah drama bertajuk tidak serupa tetapi sama di TV3 minggu lepas. Jika saya menjadi juri, saya memberi taraf lima bintang. Secara ringkas, ia adalah cerita dua buah keluarga dengan yang pertama sosial cara hidupnya dengan dunia tanpa batasan lebih tahu menjaga adab dan memelihara hubungan dengan orang lain daripada sebuah keluarga orang soleh pada penampilannya tetapi tidak soleh pada amal dan adabnya apabila suka meludah di sana sini dan membuang sampah merata-rata, dengan maki hamun siang malam dan sehingga tahap bergaduh parang dengan jiran-jiran di kampung. Juga bekerja sambil lewa di pejabat dengan tiada adab menghormati pelanggan dan teman-teman sekerja.Tetapi apabila membahas bab hukum dan teori akidah, ibadah, akhlak, sirah dan sebagainya seakan sepuluh kali khatam.

Hairan.

Tak serupa cara hidup tetapi mungkin sama nilainya manusia sebegini di sisi Allah. Keluarga yang pertama mungkin dimurka Allah kerana melanggar hukum, sementara keluarga si soleh dimurka kerana melanggar adab. Jika menurut saya yang mana yang lebih berat ‘masalahnya’, saya memilih keluarga si soleh kerana agama yang ada sepatutnya sudah mampu mengurus adab dirinya tetapi kerana ia bukan dihayati tetapi sekadar dibanggai, inilah masalah yang lebih berat apabila ada yang mengatakan :

“ Buat apa nak jadi orang alim baik-baik, banyak yang buruk lagi perangai dari orang jahil.”

Siapa mahu jawab apabila masyarakat melihat si soleh dan si jahil sama sahaja!

p/s : kepada pembaca sekelian yang merasakan saya seperti suka bersangka buruk kepada si soleh, saya menganjurkan untuk kalian membezakan bedanya bersangka buruk dengan merenung dan menilai. Merenung dan menilai untuk pembaikan bersama saya kira sangat penting dengan menghindari bersangka buruk apabila kita juga merenung mungkin kita juga punya ciri yang sama seperti ‘si soleh’ tersebut.

Wallahu’alam.

Wednesday, November 11, 2009

OPICK KEMBALI LAGI SETELAH...


PERMINTAAN RAMAI!!

RASAKAN SEBUAH MUSIKAL PENGGUGAH JIWA

22. Nov. 2009
8 malam
Kompleks TNB Bangsar ( stesen Abdullah Hukum)
tiket : Rm15
Rm 10 (Pelajar)

Boleh hubungi : 013-2451653

Saturday, November 7, 2009

MASIH DALAM SELIMUT??

Kenyataan Media

Respons NGO-NGO Islam Terhadap Sidang Akhbar Dr. Asri Berhubung Memorandum Bantahan Perlantikan Beliau Sebagai Yang Di Pertua YADIM

Ahad, 1 November 2009

Kami, mewakili NGO-NGO Islam yang telah dikaitkan oleh Dr.Asri dalam sidang akhbar yang diadakan olehnya semalam (31 Oktober 2009) ingin membuat penjelasan-penjelasan berikut :-

  • Kami melahirkan rasa KEKESALAN kami di atas tindakan Dr. Asri memperbesar-besarkan dan mencari publisiti terhadap suatu perkara yang merupakan hak serta budibicara mutlak YDPA dan Kerajaan, yang mana menurut undang-undang, perlantikan YDP YADIM adalah kuasa YDPA dan Kerajaan.

  • Kami TEGASKAN bahawa adalah suatu sikap yang MENGECEWAKAN untuk beliau memperbesar-besarkan isu ini dan mengheret masyarakat umum ke dalam persoalan ini, sedangkan ia adalah isu dalaman pentadbiran agama negara kita, yang sepatutnya diselesaikan secara perbincangan tertutup dan berhikmah. Oleh itu, kami tidak berniat dan tidak berhasrat untuk membincangkan isu ini secara terbuka.

  • Kami turut merasa MUSYKIL dengan beberapa dakwaan beliau dalam sidang akhbar beliau termasuk dakwaannya yang ‘menolak’ tawaran perlantikan sebagai Yang Di Pertua YADIM sedangkan belum ada apa-apa pengumuman rasmi daripada pihak yang berkuasa dalam hal tersebut.

  • Kami mengakui memang kami telah mengambil langkah tegas untuk menyampaikan bantahan kami terhadap ura-ura perlantikan beliau sebagai YDP YADIM atas sebab-sebab maslahah ummah (kepentingan seluruh umat Islam) di Malaysia.

  • Dalam pengetahuan kami, di kalangan pihak berkuasa agama, tokoh-tokoh agama, pertubuhan-pertubuhan arus perdana sudah sekian lama tidak bersetuju dan tidak berpuashati dengan pendekatan Dr. Asri yang banyak menimbulkan keraguan dan polemik yang merugikan seperti dalam isu pencegahan khalwat oleh Pihak Berkuasa Agama, isu penggunaan kalimah Allah, isu amalan-amalan furu’ yang dikatakan bidaah di kalangan umat Islam dan lain-lain.

  • Merujuk kepada permintaan Dr. Asri agar kami mengemukan bukti tentang kenyataan kami, kami BERSEDIA pada bila-bila masa untuk bersemuka dan berbincang dengan beliau SECARA PERIBADI, kerana kami berpendirian bahawa isu ini adalah isu dalaman dan tidak wajar dibahaskan atau disensasikan secara terbuka. Tindakan beliau ini sekali lagi menggambarkan bahawa beliau adalah seorang yang tidak berhemah, tidak berhikmah, sekaligus menggambarkan beliau tidak sesuai memegang jawatan sebagai YDP YADIM atau jawatan-jawatan yang seumpamanya.

  • Tindakan kami menghantar memorandum kepada YDPA Agong adalah atas niat baik supaya kesepaduan umat Islam di Malaysia atas pegangan ahli sunnah wal jamaah TIDAK dirobek dan dimusnahkan oleh pendekatan yang tidak mengikut arus perdana. Kami tidak mahu suasana kacau bilau dalam amalan beragama berlaku di Malaysia.

Kami NGO-NGO Islam telah pun mengemukakan pandangan kami kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong dan kami menyerahkan kepada Ke Bawah Duli untuk mempertimbangkan pandangan jujur dan ikhlas kami tersebut.

Ditandatangani oleh :

……………t.t..………………….

MOHAMAD ISA BIN ABD RALIP

Presiden

Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)

Badan-Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang menyokong Kenyataan Media/Respon ini :-

  1. Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM)
  2. Pertubuhan Muafakat Sejahtera (MUAFAKAT)
  3. Persatuan Kebangsaan Pelajar-Pelajat Islam Malaysia (PKPIM)
  4. Yayasan Sofa Negeri Sembilan
  5. Yayasan Jenderami
  6. Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM)
  7. Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
  8. Persatuan Alumni Kolej Islam (ALKIS)
  9. Persatuan Ulamak Malaysia (PUM)
  10. Jemaah Islah Malaysia (JIM)
  11. Yayasan Paksi Kedah
  12. Persatuan Ulamak Kedah
  13. Teras Pengupayaan Melayu (TERAS)
  14. Persatuan Ulamak Wilayah Persekutuan
  15. Institut Pengajian Tradisional Islam
  16. Khalifah Institut.
- ihsan dari
http://peguamsyarie.org/?p=1249

- Persoalan yang MAHA BESAR? APA YANG DIMAKSUDKAN PGSM " SECARA PERIBADI & " TERTUTUP". Sampai bila rakyat yang mahukan haknya dalam menilai yang mana betul atau salah kalau PGSM mahukan hal yang telah diketahui umum masih mahu dibincang dalam selimut. Hal tangkap menangkap, cekup mencekup, masuk berita dan akhbar bukan lagi hal 'suami isteri'.

Inilah masalahnya orang atas. apabila rakyat respon itu dan ini dipersalahkan, tetapi kalian sendiri terlalu ekslusif dalam menjelaskan PROSES kebenaran.