CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, October 22, 2007

sEuNtAI PuISI

NUR SYAWAL

Syawal,
jejak yang makin mendekat
menjemput nafas Ramadhan
sedang hamba masih terngadah
merangkak menjilid amal

Syawal
mandala ini
belum puas kuteguk barakahnya
menghirup segenap narwastu jannah
menyusup mewangi dari laman Ar-Rayyan

Syawal
daerah perkasihan
jihat perpisahan
kala Ramadhan berlabuh ke dermaga Illahi

punya waktukah untuk merasa?


Nurul Izzah
UIAM, Gombak
Berita Minggu, 21.Okt.2007

Wednesday, October 17, 2007

MAAFKAN SAYA


emel ini saya perturunkan ke blog untuk renungan sahabat-sahabat sekalian. mungkin agak panjang, tapi setiap rentetan cerita punya hikmah yang terlalu ada untuk kita fikirkan. mungkin juga kita pernah mengalami pengalaman yang sama seperti cerita ini. yang penting bagaimana kita melihat dan mengambil pelajaran daripada pengalaman ini.


emel : KHAS BUAT DIRIMU


Pernah seketika dulu saya rasa saya tak berguna..Masa dalam kelas kawan-kawan semua tak suka..Saya nak 'join', kawan kata saya menyibuk..Ada pula yang kate saya kuat emo..Sikit-sikit nak marah..Padahal sebenarnye saya nak tegur mereka buat bising masa belajar..Lepas tu saya cuba buat lawakkononnya nak tarik perhatian orang lainsaya paling gembira bila ada orang gelak bila dengar lawak sayaterutamanya pelajar-pelajar perempuan..Budak-budak lelaki semua kata saya 'mat capub'(cari publisiti)..tapi saya tak kesah.. asalkan ada yang terhibur..Tapi saya tetap merasakan kekosongan..Memang lumrah manusia..Seoarang lelaki akan tertarik kepada wanitaMacam itulah yang saya rasa..Saya tengok kawan-kawan dah ada yang 'couple'..Di dorm sms awek sampai pagi..ada yang call awek sampai satu malam boleh habis 10 ringgit..


Saya mula berfikir.."Adakah aku perlu BERCINTA?"Dengan menggunakan akal seorang pelajar tingkatan 4 itu..saya pun mula menanam tekad untuk ber'couple'. .Dan masa itulah saya kenal awak.. saya rase saya dah jumpa orang yang paling penting dalam hidup saya..*Mula-mula awak jual mahal..


Tapi saya tak kisah..nak beli gak.akhirnya, dipendekkan cerita.. saya pun mulalah BERCINTA..Masa bercinta,memang saya sangat-sangat bersemangat.Apa orang kata..'ALL OUT'lah..haha..Saya selalu call awak,awak pun selalu call saya..gayut' malam-malam. .kadang-kadang saya pun habis RM10 satu malam..Tetapi segala PENGORBANAN yg dilakukan masa ber'couple' tu.. Tidak terasa pun kehilangannya. .Mase bercinta memang indah.Semuanya indah..Sikit-sikit gurau-gurau.Sikit-sikit gelak-gelak.kalau merajuk men pujuk2..kalau 'birthday' kita sambut sama-sama.Untuk diri ini,terasa amat bahagia..Sebab masa itulah terasa diri ini dihargai..Saya pernah terikir.Biarlah kawan-kawan saya tu pandang saya semacam,kata saya macam-macam. .Asalkan awak memahami saya..


Satu hari saya dengar ceramah.Alhamdulillah. .Dalam ceramah tu saya sedar,saya banyak buat dan saya kena brubah.Hidup saya mesti selari dengan Islam..Saya kena jadi baik..Sebab memang itu fitrah manusia..mengingina kan kebaikan..semua orang nak masuk syurga kan?Sejak dari saat itu saya mula rapatkan diri dengan masjid..Rapatkan diri dengan Al-Quran..Selalu solat jemaah awal waktu..Selalu dengar tazkirah.Saya beli terjemahan Quran, sebab nak tadabbur Quran Saya beli dua, satu untuk saya, satu untuk awak,Saya taknak jadi baik seorang diri..jadi saya ajak awak sekali..Saya ajak awak baca Al-Quran..saya kejut awk bangun subuh..(calling) saya ajak awak n saling beri tazkirah..Mula-mula awak terkejut dengan perubahan saya..Awak ingat saya dah nak jadi alim, nak brenti couple.Saya kata,kita bukan buat benda yang salah..bercinta kerana Allah..Kita couple tak macam orang lain..Orang lain couple 'jiwang-jiwang' je..ade yang siap wat mksiat lg..pegang-pegang tangan dan macam-macam lagi..Tapi kita couple baik-baik..
);
//-->

Tak guna ayat jiwang-jiwang,janji taknak jumpa, takut berlaku maksiat..cuma sms dan call je..Dan awk terima perubahan saya itu..Saya pun banyak nasihat awak..Awk pun terima.walaupun kadang-kadang awak merajuk sebab teguran saya tu.Tapi saya faham, perubahan memerlukan masa..Dan akhirnya saya rasa..Hubungan kita semakin diredahai.Saya salu doa supaya kita akan kekal sampai ke gerbang perkahwinan.Dalam proses perubahan saya,Saya mula menyedari bahawa berdakwah itu n wajib.Kita kena menyampaikan kepada orang tentang kebenaran.Kalau kita tidak berdakwah..kita akan dipertanggungjawabk an oleh Allah di akhirat kelak. sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-A'raf, surah ke 7,ayat ke 164:


Dan (ingatlah) ketika suatu umat mereka berkata:

"Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa". Lepas tu saya mulalah beri tazkirah pada kawan-kawan dan adik-adik.Tegur mereka apa sahaja yang silap. Saya tak boleh tahan bila tengok orang buat salah/dose.Saya mesti nak tegur.Selemah2 iman tegur dengan hati, oleh sebab saya nak jadi orang kuat iman..Ape lagi..tegur je la depan-depan. .huhu~~Lepas tu, satu masa..saya terbaca pasal couple..

COUPLE\n HARAM

Saya tak percaya..tapi bila baca detail-detail yang dia bagi..macam betul pulak..tapi biasala..kalau kita suka satu benda tu..kita tetap akan cari alasan untuk 'membenarkan' pendapat kita..Saya pun buat tak tahu pasal benda tu..dan teruskan saja hubungan kita .kita tak buat maksiat..Kita tak keluar jalan-jalan pegang tangan..tak jiwang-jiwang. .Cuma saling ambil berat..Tanya khabar..Borak-borak. Siap bagi tzkirah lagi..",1]

Apa yang haramnya dengan benda ni?Tak kisahlah.Masa terus berlalu...Masa ni dah nak dekat Trial SPM..lagi tiga minggu sebelum trial..dalam masa tu, saya memang rajin study dengan kawan..buat study group.Pada masa yang sama, bagi tazkirah..Ada yang terima..ada juga yang buat tak tahu.Kadang-kadang bila tegur..saya kena marah pula..macam-macamlah alasannya ada kata saya tegur tak berhikmah..ada yang kata saya menunjuk-nunjuk je..Tapi tak kisah..saya ada tempat mengadu..Suatu masa..ketika sedang mentadabbur Al-Quran seorang diri..saya terjumpa ayat ini..

Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)?Maka tidakkah kamu berfikir?(Al-Baqarah, ayat 44)

Saya pun terfikir..Selama ini aku asyik tegur orang je.Tapi aku sendiri masih banyak kekurangan,Cepat marah, suka buang masa,ade gak dosa-dosa yang masih dilakukan..Macam mana ya?

Lepas tu terjumpa pula ayat ini..

Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui.

(Al-Baqarah ayat 42)

Tiba-tiba saya terfikir satu keritikan kawan.."Alah kau tu..cakap je berapi..gaya alim,tapi couple gak..sama aje kaudengan kami..tegur orang konon.."Berfikir sejenak..Sebenarnye ber'couple' ni boleh ke tidak? Adakah selama ini saya hanya menganggap ia boleh? Habis tu, kenapa saya rasa malu bila mak dan ayah tahu saya selalu berhubung dengan perempuan? Dan terkadang saya rasa serba salah? Macam-macam yang saya fikir..Dipendekkan cerita lagi sekali..saya ke Pulau Pinang untuk mengikuti satu seminar dkwh.Saya harap dengan seminar ni kefahaman saya mengenai dakwah akan lebih mantap..Dalam perjalanan ke seminar tu..saya masih sms lagi dengan awak dalam bas.."

sempat lagi pesan-pesan supaya jangan lupa baca Al-Quran hari ini, solat awal waktu..Dalam fikiran saya..Ni kira dakwah juga..saling ingat-mengingati. .Majlis malam itu berakhir dengan sesi ta'aruf, pukul 10 semua orang dah bebas untuk aktiviti sendiri Lagipun kami semua penat..takkan nak panjang-panjangkan program sampai tengah malam..pihak penganjur pun faham.Tiba-tiba saya tergerak hati untuk bertanya dengan fasilitator yang ada di situ.Saya rasa inilah masa terbaik untuk tanya pendapat dia tentang couple.Tapi saya tragak-agak. Kalaulah betul couple tu salah..habis tu,nak buat macam mana? Aku kena clash ke?Alah,buat apa fikir macam tu..tanya je la. Kalau tak buat salah, apa nak ditakutkan?

Lalu saya menghampiri 'Brother' fasilitator tu..Masa tu dia tengah membelek-belek terjemahan Al-Qurannya seorang diri.
"Assalamualaikum, bang, saya nak tanya sikit,

"Em,boleh..duduklah . Nta nak tanya apa?"

"Er..macam ni, sebelum saya terlibat dengan dakwah ni, saya ada kenal seorang kawan ni, perempuan la. Tapi bukanla setakat kawan biasa..rapat gak la.Bukan rapat biasa,tapi rapatla.."

"Bercinta ke?"Saya malu nak cakap yang saya couple. Nanti apa pula brother tu kate..mesti dia marah nnt. Saya pun angguk. Lepas tu saya tanya..

"Sebenarnya. .couple ni boleh ke tak bang?"

"Akhi, memang fitrah manusia, lelaki akan tertarik kepada perempuan, begitu juga perempuan akan tertarik kepada lelaki. Tapi dalam Islam, perasaan itu perlu dikawal dan ada batasnya. Pergaulan perlu dijaga. Allah firman dalam surah Al-Isra', surah ke 17, dalam ayat yg ke 32:

Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatumperbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.

"Tapi bang,saya tak nampak pun yang kami ni menghampiri zina.
selalu bagi tazkirah lagi. Kami selang-selang bagi, hari ni saya, esok dia."Saya tak mahu mengalah.

"Memang betul niat nta baik. Tapi ingat, niat tak pernah menghalalkan cara.Yang batil tetap sahaja batil,yang haq tetap haq. Cuba tengok ayat ni. Sambil brother tu bukak Al-Quran dia, dan tunjuk pada saya ayat ini:

*Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu(kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.

(Surah Al-Anakabut, Surah 29, ayat 38)

"Akhi, kalau nta paham ayat ni, sebenarnya apa yang berlaku pada nta ialah, setan telah buat nta pandang indah benda buruk yang nta lakukan. Walaupun nta berpandangan tajam, maksudnya nta berilmu tinggi. Memang pada mulanya niat nta baik, tapi ingat, syaitan itu sangat licik. Dia akan sedaya upaya buat nta terjerumus ke dalam kemaksiatan. Lagipun, takkanlah sepanjang masa nta sms dengan dia, nta ingat Allah. Mesti ada masanya nta hanya melayan perasaan dengan dia, kan?" Betul juga katanya. Lepas tu saya kata,

"Tapi bang, saya dah janji dengan dia taknak jumpa lg. Sebab saya tahu kalau berjumpa nanti banyak bahayanya.Dan dia pun setuju. Kami sama-sama menjaga diri. Takkanlah ia boleh membawa kepada zina juga bang?"

"Em, betul, nta dah janji taknak jumpa dengan dia lagi. Nta dah dapat elakkan zina mata, zina tangan, zina kaki. kalau nta janji taknak call die pula, nta dapat elak zina telinga dan zina lidah. Tapi akh..masih ada zina yang tetap nta tak dapat elak apabila bercouple..

"Zina hati?" Saya menduga."Betul, zina hati. Semua inilah yang Rasulullah jelaskan dalam hadithnya\u003cbr\>tentang bagaimana menghampiri zina tu.

Nta boleh 'check' dalam Riyadahus salihin bawah bab larangan melihat wanita. Rasulullah bersabda, mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia. Hakikatnye, macam mana pun nta buat, nta tetap tak dapat lari daripada zina hati."Saya terdiam..kelu. Tak tahu apa nak dikata. Semua yang brother tu kata tiada yang salahnya. Kemudian dia sambung..

"Ana dulu pun couple gak. Lagi lama daripada nta. Sejak sekolah sampai dah masuk U, dekat nak gred. Tapi bila ana sedar apa yang ana buat ni salah, ana trus tinggalkan. Ana siap dah fikir, dialah bakal isteri ana, yang akan jadi ibu kepada anak-anak ana. Kalau nak diikutkan lagi besar masalah ana daripada nta."

"Saya risau la bang. Nanti apa kawan-kawan dia kata. Dulu saya selalu minta tolong mereka untuk rapat dengan dia. Mesti nanti mereka semua tak puas hati dengan saya. Dan dia sendiri pula, saya takut apa-apa akan jadi pada dia kalau dia tak dapat terima keputusan ni. Sebab kami dah rapat sgt."

Masa tu saya dah mula sebak. Malu betul. Menangis depan brother tu cerita pasal benda ni. Nasib baik tak ada org lain masa tu. Brother tu jwb..

"Kalau kawan-kawan dia tak puas hati pun, mereka boleh buat apa? Paling teruk pun, mereka akan mengata di belakang nta. Nta tak kurang sikit pun.Lagipun, dalam berdakwah ni, kita nak cari redha Allah, biarlah orang nak kata apa-apa sekali pun, yang penting redha Allah. Kalau Allah tak redha, semuanya dah tak bermakna lagi."Saya trdiam lagi.

"Pasal die pula, cube nta fikir dari sudut positif, mungkin dia akan terima keputusan nta scara matang. Mungkin dia juga akan buat keputusan untuk tidak lagi bercouple. Ana yakin, die takkan buat apa-apa perkara bodoh. Kalau die buat sekalipun, itu bukan tagguungjawab nta, apa yang nta nak buat tu betul ,meninggalkan maksiat. Semua orang akan tanggung balasan atas perbuatannya sndiri."Saya dah tak dapat tahan lagi. Masa itu saya menangis, saya dah sdar yang saya kena berhenti couple. Dah jelas sekarang, couple tu haram.


"Jadi apa saya nak buat bang?"

"Ana dulu, hantar satu sms je kat dia. Ana terangkan pada dia hubungan yang dibina itu salah. Minta maaf, kita berakhir di sini. Tolong jangan cari saya lagi. Lepas itu ana terus tukar nombor. Ana tak hubungi dia langsung lepas tu."


"Maksudnya, saya tak boleh hubungi dia lagi ke? Tapi bang, saya ade juga kawan perempuan lain, boleh pula saya hubungi mereka?"


"Dengan dia ni lain. Nta dah pernah ada 'sejarah' dengan dia. Tapi, kalau nanti ditaqdirkan nta satu universiti dengan dia, satu kuliah, lepas tu kena pula buat group discussion, masa tu nta hanya layan dia hanya sebagai group discussion partner."Tiba-tiba saya terfikir..

"Dia ni nak suruh aku clash malam ni gak ke? Sekarang gak? Takkanlah awal sangat?"

Saya cakap."Saya rasa saya belum ade kekuatan la bang. Boleh tak saya tunggu sampai saya ada kekuatan, baru saya tiggalkan benda ni?"

Saya ingat nak lari la. Lalu dia jawab..

"Akh, nta kena ingat. Kekuatan itu tidak boleh ditunggu, tapi ia perlu dibina. Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah keadaannya sendiri. Nta boleh rujuk surah Ar-Ra'du,surah ke-13,ayat 11 Lagipun, nta nak tuggu sampai bila baru nak tinggalkan couple ni..abang-abang fasilitator ni pun ramai yang pernah couple, bila masuk dakwah, mereka tiggalkan."Alamak...tak boleh lari lagilah nampaknye..saya rasa macam brother ni paksa saya clash masa tu juga."Semuanya dah jelas rasanya..Nampaknya saya kena tiggalkanla benda ni gak ye. Macam tak larat rasanya nak tekan button handphone ni. Rasa tak sanggup."

"Kalau tak sanggup mari ana tolong tekankan."

"Eh, tak apalah bang. Biar saya taip sendiri."Teragak-agak saya nak taip masa tu. Tapi saya gagahkn juga diri.."Semuanya dah jelas..buat apa aku tangguh-tangguh lagi. Takut nanti hidayah ni Allah tarik, susah pula nak tinggalkan. Kan aku selalu doa supaya dijauhkan dari maksiat..jadi rasanya, inilah masanya.."Lalu perlahan-lahan saya taip sms tu..

"Assalamualaikum. .Sebenarnya selama ini hubungan kita salah di sisi Islam.Saya ingat dengan mengubah cara pergaulan kita, ia dah dibolehkan, tapi sebenarnya ia tetap berdosa. Saya harap awak akan istiqamah meneruskan perubahan yang awak dah buat, kerana Allah. Saya minta maaf atas segala yang dah berlaku. Kalau ada jodoh insya-Allah, akan bertemu juga.Assalamualaikum. .

Berat betul nak hantar sms tu kat awk. Saya masih tak mampu nak ucap selamat tinggal. Sebab tu dalam sms tu saya hanya akhirkan dengan ucapan salam. Lepas beberapa ketika..saya tekan juga button [send]. Lepas tu tertera di skrin..[SENDING..] [MESSAGE SENT] Masa tu saya rasa macam separuh hidup saya dah hilang. Macam tak percaya..saya dah hantar 1 sms, dan clash dengan awak..

"Terima kasih bang.."Takpe, dah tanggungjawab. ."Malam tu saya saya tidur dengan linangan air mata..tak sangka..mmg tak disangka..Saya memang tak pernah terfikir untuk clash, tapi itulah yang terbaik untuk kita sbenarnya..Tiba-tiba saya teringat ayat Allah..

surah Al-Baqarah,ayat 216..

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Masa terus berlalu.. Saya terus sibukkan diri dengan kerja-kerja lain. Dalam usaha nak lupekan awk, bukan senang,tapi saya terus cuba.

Saya bagi ta'lim di msjid, terangkan pada orang, couple haram, tunjuk segala dalil.. Macam-macam yang berlaku..ada kritikan..ade gk yg stuju..tapi tak kisahlah semua tu..Tiba-tiba satu pagi ni, dapat sms daripada awak..awak bagi gambar bunga..bawah tu ada ayat..

"Seindah gubahan pertama..Saya rasa awak masih tak dapat lupakan saya. Saya pun fikir.."Kena tegaskan rasanya". Lepas tu saya hantarlah sms ni. Dan rasanya itulah yg terakhir..

"Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan ilahi..seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, tetap tiada gunanya..Assalamualaikum.

saya tahu, dulu saya cakap, kalau ada jodoh, insya-Allah akan bertemu juga. Tapi saya taknak awak tunggu. Lupakan saya. Biar Allah yang menentukan.. Lagi satu,Jangan cari cinta manusia,ia penuh dengan penipuan,kekecewaan,dan tak kekal..Tapi carilah cinta Allah..tiada penipuan,tidakkan pernah mengecewakan itulah cinta abadi..Cinta yang diredahai..-Yang Terakhir- "[SEND] [SENDING] [MESSAGE SENT] Saya dah buat keputusan.Saya pasti apa yang saya buat ni betul.Saya yakin, Allah akan sediakan yang terbaik untuk saya.Saya takkan berpatah balik..Takkan..buat selama-lamanya

p/s : bertindak tak semudah berkata. apatahlagi soal hati yang amat sukar kita tafsirkan. andai sudah dijanjikan permata, mengapa masih memilih kaca. berjihadlah untuk satu yang lebih manis pada masa akan datang. namun, andai sudah dirasakan anda bertemu seseorang yang baik untuk menyempurnakan separuh agamamu, Allah akan permudahkan jalan yang halal bagimu.

Thursday, October 11, 2007

KAD RAYA UNTUK SEMUA


Melihat langit malam ini, ibarat hamparan lazuardi yang menyinari mata. Melihat juga kanak-kanak yang seronok berkejar-kejaran, mengingatkan saya pada zaman anak-anak yang amat bebas, saya tersenyum. Rindunya saya untuk jadi seperti mereka. Namun, apabila mengenangkan Ramadhan yang akan berlepas, berlayar dari pelabuhan dunia, menuntut saya untuk kembali menghitung diri. Lantas, berbahagialah bagi mereka yang memilih Ar-Rayyan sebagai haluan ke syurga.

Di kesempatan ini juga, saya ingin mengucapkan ‘Eid Mubaarak, Salam Aidilfitri buat keluarga tercinta yang menjadi permata hati. Mak, bapak, Una, Dik yah, Syaza, Amin dan Aisyah.Buat sahabat-sahabat, Noor Azree, yang menemukan saya dengan erti hidup, Siti Hajar, yang mengajar saya nilai persahabatan. Juga tidak lupa, klik saya, Raihan, Shidah, Salwa, Nofus, Azwaa, Siti, Atikah, kalian menjadi tempat saya berkongsi cerita dan menjadi penawar saat dilanda rawan. Tidak lupa juga kak Aishah Azlan, naqibah yang banyak mendidik jiwa, k.ummu hani, penulis muda yang pemurah dengan ilmunya, teman-teman penulis MPR, dan sahabat-sahabat yang mengenali diri.

Terlalu banyak rasanya salah saya terhadap kalian dalam menjalin persahabatan ini. Ada hak yang saya tidak tunaikan, ada hati yang pernah saya lukai, ada kalam saya yang berbekas di hati. Andai ini kesempatan terakhir saya, jutaan kemaafan saya pohonkan menjelang syawal ini dan mohon agar dihalalkan segala hutang rasa. Kalian semua akan terus saya sayangi dan saya doakan kebahagian kalian dunia dan akhirat.

Salam Aidilftri,
Nurul ‘Izzah Zainol

P/s : maaf, satu sahaja kad raya yang ada.hehe. Tidak sempat untuk saya kirimkan untuk kalian semua. =)

Saturday, September 29, 2007

DI MALAM RAMADHAN



Satu malam saya rasakan yang saya sedikit jauh. Seakan ditinggalkan. Atau saya yang meninggalkan. Rasa resah mula menjenguk kerana saya tidak kembali pada tempat yang sepatutnya malam itu. Saya tahu, ini tandanya, tanda ada yang sedang merindu dan menanti dari satu daerah. Saya harus pulang!

Saya mengirim mesej kepada seseorang yang amat baru saya kenali. Entah mengapa perlu saya mencari dia untuk dijiruskan ketenangan. Hanya perkenalan yang tidak sampai setengah jam pada hari yang lalu, saya sudah jatuh cinta dengan hikmahnya berkata-kata. Penuh dengan ingatan. Fazakkir Innafa’ata zikra. Berilah peringatan kerana peringatan itu bermanfaat.

Dia ada berpesan. Dalam beramal kita kena harus berkira. Jangan cepat cukup dan puas. Benar. Terasa saya belum cukup memberi makan pada hati. Saya cuba mencari sumber yang lain. Alhamdulilah, saya berpeluang menghadiri halaqah ilmi dan satu ceramah yang sangat menarik selepas tarawikh pada khamis yang lalu. Elok rasanya untuk saya berkongsi bersama.

KEMBALI PADA RUH

Dari mana kita datang, di situ juga kita dikembalikan. Mudah sahaja analogi yang diberikan. Bayangkan satu hari anda baru sampai di new york dan dalam keadaan terasing dan keseorangan ,anda tiba-tiba berkenalan dengan seseorang. Setelah berkenalan, rupa-rupanya anda dan dia berasal dan tinggal satu kampung. Bayangkan, dalam keadaan anda di kejauhan, anda menjadi kembali girang kerana bertemu dengan seseorang yang berasal seperti anda.
Begitu juga diri kita, jika kita sudah berasal dari Allah, jiwa kita akan hanya berasa tenang dan senang apabila kita kembali ke tempat asalnya semula. Lantas, sekiranya dirasakan jiwa terasa jauh melayang, bawalah ia kembali pulang ke tempat asalnya. Hanya dengan mengingati Allah jiwa akan menjadi tenang.Begitu pesan Allah pada orang mukmin.Begitu juga saya mengingatkan diri. Moga resah tadi berganti tenteram.

MATA ALLAH : MANA LETAKNYA?

sebaik-baik pakaian adalah pakaian dalam solat”

Sebaik mana diri kita di pandangan manusia, belum tentu kita cukup baik di pandangan Allah jika kita terlalu menjaga kemuliaan diri di pandangan orang, sedang kemuliaan diri di pandangan Allah terabai. Adakah yang menilai amalan kita adalah manusia? Yang menentukan layaknya syurga dan neraka bukannya Allah?

Kerana itu juga saya sering mengingatkan diri, agar berhati-hati ketika beramal kerana takut amalan yang disangka pahala, layaknya menjadi dosa yang menggemuk. Begitu juga supaya jangan mudah terpengaruh dengan penampilan luaran seseorang. Boleh dikatakan, ketika di umur awal 20-an begini, kita kerap dirisik cinta lelaki. Ada yang membawa imej sebagai pendakwah. Ber ‘ana enti’ ketika berhubung dan kerap pula memberi tazkirah pada mulanya. Namun, tidak lekang pula untuk berhubung suara melalui telefon?

Tegas saya mengingatkan,

“ jika ingin memilih, bukan memilih pada pakaian berkopiah, berserban dan berjubah, bukan juga memilih pada kerapnya dia ke masjid, bukan pada akrabnya dengan Al-Qur’an, kalau kredit asyik kena top up kerana letih bergayut dan ber’sms’.

Tuhan, memang ada yang saya jumpa begitu. Tidak kurang juga bagi yang perempuan.Bahkan penting sekali untuk lihat pada muamalahnya dengan perempuan. Apabila dalam hal ini dia boleh membelakangkan Allah dengan memilih untuk berhubung dengan perempuan dengan imejnya sebagai seorang ustaz, saya boleh katakan, bersihkanlah hubungan atau untuk lebih selamat, berhenti sahajalah berhubung. Kerana Di mana letaknya pandangan Allah pada diri kita? Bukanlah saya ingin menghukum seseorang tetapi kita juga hak untuk menilai untuk kebaikan kita.

Apa yang saya boleh simpulkan untuk ingatan diri saya juga, agar berlaku ikhlas dengan Allah, dan pelihara hubungan dengan Allah dahulu kerana ia sekaligus menjadi manifestasi kepada hubungan sesama manusia. Suka saya analogikan, andai anda sudah banyak memberi pada seseorang lantas diri anda tidak lebih dicintainya, adakah adil namanya? Begitu juga Allah, berapa banyak pemberian yang diberikanNnya? Cukup sahaja kalau kita bayangkan sekiranya kita hilang hanya satu ibu jari. Boleh kita bekerja menggunakan tangan? Walau ingin memegang sebuah buku kita tidak mampu.

Jadi, kenapa perlu berpaling tadah mencintai yang lain?

BIARLAH DALAM MEMBERI

Seorang ustaz mengarahkan kami agar menyenaraikan 10 faedah yang kami dapat daripada pokok kelapa. Boleh dikatakan hampir kesemua yang hadir mampu menyenaraikan bahkan ada yang memberikannya lebih. Kemudian diarahkannya pula untuk menyeneraikan 10 faedah yang dapat diperoleh daripada diri kami untuk orang lain. Sungguh, paling banyak yang dapat ditulis adalah 2 sahaja. Maka, lebih baik membesarkan pokok kelapa daripada membesarkan seorang manusia yang berakal tetapi tidak dapat menyumbang apa-apa. Begitu katanya. Tersentak juga saya.

Lantas, saya mula berfikir-fikir, andai ditakdirkan saya meninggal dunia sebentar lagi, adakah saya punya saham di dunia untuk meringankan azab saya di kubur nanti. Adakah pemergian saya akan tidak dikisahkan orang kerana hidupnya saya tanpa memberi kesan kepada orang lain. Lantas sia-sia sahajalah menjadi manusia. Saya harus memberi pada orang. bukan untuk puji-pujian tetapi kubur saya nanti, siapa yang akan kisah, saya, saya yang harus menghadapinya. Bagaimana pula, di masyhar nanti,amal apa yang saya dapat persembahkan untuk membeli syurga Allah? anda juga tidak akan kisahkan saya andai saya tergulut-gulut mendengar penghakiman dari Allah.

Jadi, pilihlah cara bagaimana anda dapat memberi kepada orang. Menulis adalah suatu medan yang saya rasakan cukup baik untuk menjadi saham kita di akhirat nanti. Sekurang-kurangnya, ini satu cara kita untuk memberi kepada masyarakat dengan ilmu-ilmu yang ada. Selagi mana ilmu kita dibaca, selagi itu Allah mengambil kira sumbangan kita pada orang lain. Namun, jika anda seorang yang lebih berkemampuan, tidak kira dari segi wang, bakat, dan kedudukan, kesemua itu adalah kelebihan yang Allah kurniakan sebagai tanggungjawab. Bukan kemuliaan untuk bermegah-megah.

p/s : jangan mengharap kita sempurna segala, berilah ruang untuk terima kesalahan dan belajar daripada kesalahan kerana ia lebih membentuk peribadi. Ramadhan Kareem.

Saturday, September 22, 2007

DAPAT SUAMI TAPI 'HILANG' BAPA

Ketika hari pernikahan salah seorang saudara terdekat. Satu contoh pernikahan yang mendapat restu keluarga dan jelas kelihatan wajah-wajah ceria menerima ahli baru dalam dalam keluarga mereka. tidakah ini yang kita semua harapkan?


Sekilas pandang pada tajuk entri di atas, ia seakan teka-teki yang dijual-jual orang .Namun, Jika anda prihatin pada laporan akhbar selasa lalu, ayat ini saya quote daripada ulasan Mufti Johor mengenai satu isu tentang wali pernikahan. Aduhai, Bagaimana pula nikah boleh hilang bapa?


NIKAHLAH TANPA RESTU

Saya memandang ini sebagai satu isu yang biasa. Satu penyataan yang klise dalam bab munakahat. Jika Selasa lalu, Jabatan Agama Islam Perlis mewartakan satu enakmen kekeluargaan yang baru mengenai wanita masih boleh bernikah walaupun tidak berwalikan bapa sendiri (bapa masih hidup), sebetulnya ini bukanlah satu enakmen yang baru, tetapi enakmen ini sudah diperkenalkan di kebanyakan negeri sebelum ini. Cuma ‘orang agama’ di sana tidak menghebah-hebahkan kepada orang awam bagi mengurangkan galakkan terhadap pernikahan tanpa wali.

Kemungkinan akan berlaku salah faham terhadap rukhsah yang dibenarkan dalam Islam tentang syarat-syarat wali kerana tidak semua yang memahaminya. Terutama dalam darurat menggunakan wali hakim sekiranya bapa menolak untuk mewalikan anaknya. Kesannya, mereka akan mengambil mudah dengan menolak peranan wali mujbir dan memilih wali hakim semata-mata untuk berkahwin dengan lelaki pilihan.


ISLAM: BOLEH TAPI…

Islam tidak menolak tentang kelayakan wali hakim untuk mewalikan satu pernikahan sekiranya seorang bapa itu menolak untuk mewalikan anaknya tanpa sebab yang munasabah. Suka saya tekankan tanpa sebab yang munasabah. Hukum ini terdapat dalam dalil- dalil syariah yang dipersetujui oleh semua Fuqaha’. Namun perlu dilihat, tertib kelayakan wali hakim adalah pilihan yang terakhir sekali dalam senarai wali. Ini bermakna, pihak perempuan harus berusaha sehabisnya untuk mendapat persetujuan walinya yang lebih layak untuk menikahkannya.

Bukan sengaja Allah meletakkan hukum sebegini. Inilah kelebihan undang-undang Allah yang diturunkan untuk menjaga hubungan kekeluargaan dan mengelakkan sebarang perpecahan. Hak seorang bapa perlu diutamakan kerana pengorbannya dalam mengetuai keluarga dan bersuasah payah mencari nafkah kepada anak-anak. Tidak dapat dibayangkan bukan, apabila seorang anak sanggup membelakangkan seorang bapa dalam hal yang besar seperti pernikahan. Satu berita yang sepatutnya disambut gembira oleh seorang bapa namun ia berubah menjadi kekecewaan apatahlagi ia boleh membawa kepada permusuhan.


NIKAH: BUKAN SEKADAR CINTA

Ada yang memilih untuk bernikah kerana untuk menghalalkan cinta. Ada juga yang memilih untuk bernikah sekadar untuk melampiaskan nafsu yang tertahan. Ada yang bernikah untuk memenuhi sunnah nabi. Kesemua tujuan tersebut adalah benar dan memang ini antara tujuan pernikahan.

Cuma ada di antara kita yang gagal untuk melihat hikmah pernikahan dari segi hubungan persaudaraan. Apabila dua hati diijab kabulkan, ia bukan sahaja ikatan hati antara dua insan tetapi ikatan hati saudara-saudara seakidah daripada kedua-dua belah pihak. Dari sinilah, wujudnya perkenalan dan kemudian mencambahkan kasih sayang antara dua buah keluarga yang hanya diikat cukup dengan satu lafaz. Teringat pula saya pada pesan nenek dahulu :

“nurul, kalau berkahwin nanti, bukan berkahwin dengan suami saja, kena kahwin sekali dengan keluarga dia”

Lebih kurang begini maksudnya. Biarlah keluarga kedua-dua belah pihak suka dan senang dengan bakal pasangan. Bukan apa, apabila berhimpun sekeluarga nanti, biarlah wujudnya kemesraan sehingga kita rasakan keluarga mertua adalah seperti keluarga sendiri. Tidakkah ini membantu pembentukan rumah tangga yang bahagia kerana mendapat restu dan sokongan kedua-dua belah keluarga.


RESTU V ZINA

Namun, sejauh mana peranan wali mujbir ini diutamakan sehingga keengganannya untuk mewalikan anak sendiri boleh membuka kepada pintu maksiat ataupun bahaya-bahaya yang lain. Contohnya, pasangan yang menghadapi kesusahan untuk mendapatkan restu wali , mereka akhirnya terlanjur dalam hubungan sehingga melahirkan keturunan yang tidak diiktiraf tarafnya. Atau ada di antara wanita yang kecewa kerana enggan dinikahkan dengan lelaki pilihan, mereka akhirnya memilih jalan yang paling bahaya iaitu dengan membunuh diri. Sedangkan, tujuan hukum syariah adalah untuk melindungi sesuatu keturunan dan menghalang perkara-perkara yang membinasakan.

Atau, Islam lebih mengutamakan hubungan darah antara bapa dan anak. Lantas, seorang anak perempuan wajib menurut kehendak bapanya dalam soal pernikahan kerana melihat kepada kepentingan keluarga adalah lebih perlu diutamakan berbanding kemungkinan akan berlaku perzinaan?


UTAMA YANG UTAMA

Saya bukanlah seorang mujtahid untuk menentukan hukum. Tetapi saya melihat ini adalah satu keindahan hukum Islam yang fleksibel. Tiada hukum yang tetap dalam permasalahan sebegini. Kita bebas untuk menentukan hukum selagi mana kita melihat setiap keputusan yang diambil adalah bertepatan dengan Maqasid Syariah( objektif syariah) . ini bermakna setiap ijtihad yang dilakukan, perlulah dilihat samada ia mampu melindungi hak seseorang dari segi kehidupan, keturunan, agama, harta, dan intelek.

Cuma sebagai pendapat peribadi, sekiranya seseorang perempuan itu sudah ada pilihan hati dan berhajat untuk bernikah dengannya, sebaik mungkin cuba dahulu untuk memujuk wali. Sekiranya wali masih enggan atas beberapa sebab, saya cenderung untuk lebih mengutamakan pilihan wali kerana saya amat percaya, restu ibu bapa itu yang menentukan kebahagiaan seorang anak.

Untuk berlaku adil, toleransi haruslah juga datang daripada pihak ibu bapa. Andai pilihan anak perempuannya itu sudah cukup syarat untuk menjadi seorang suami, saya fikir, tidak perlu lagi untuk merumitkan hubungan anak-anak. Membina masjid itu kan satu ibadah yang disunnahkan. Apatahlagi, ia dapat menutup pintu maksiat yang masih terdedah bagi mereka yang masih tidak berkahwin walaupun ianya maksiat hati. Fikir-fikirkan.

Monday, September 17, 2007

CERITA-CERITA RAMADHAN


Alhamdulillah, kali saya ada cerita yang ingin saya kongsi dengan sahabat semua. Cerita yang berlaku sepanjang hari ketika saya di kuliah pada hari yang lalu. InsyaAllah, saya fikir ada sesuatu saya dapat pelajari daripadanya.

CERITA 1

Dalam kuliah pengajian ayat-ayat hukum , pensyarah saya ada menghidangkan sebuah kisah yang agak menarik untuk saya hamparkan. Kisahnya begini.

Tersebut suatu kisah pada zaman Rasulullah dahulu bahawa seorang sahabat nabi sedang bertarung dengan sakaratul maut dan para sahabat yang lain langsung mengelilinginya untuk mengajarkannya syahadah. Hampir banyak kali juga mereka membisikkan syahadah ke telinganya, namun apa yang keluar dari mulutnya adalah 3 ayat yang amat menimbulkan tanda tanya kepada mereka.

Dengan sesak dada yang turun naik, sahabat tersebut menyebut “…kalaulah jauh…kemudian disusuli pula,…kalaulah sempurna….dan kemudian..kalaulah baru…”

Lantas apabila mendengar ulangan ayat ini, mereka lantas bertemu Rasulullah. Maka berkata Rasulullah, Tahukah kamu apa yang sedang berlaku? Kesemua mereka menggeleng. “ sesungguhnya, ketika hayatnya dahulu pernah dia mendukung seorang tua yang tidak berdaya ke masjid. Kemudian, pernah juga dia memberi makan satu-satunya sekeping roti kepada seorang pengemis fakir miskin. Suatu hari juga, dia pernah memberikan satu-satunya baju yang dia ada kepada seorang hamba yang kesejukan.

Maka, ketika di ambang sakaratul maut, telah ditayangkan segala amalannya dan bayangan syurga yang terhias sangat indah. Inilah dialognya apabila melihat amalan-amalannya. “ Ya Allah, hanya dekat sahaja aku mendukung orang tua itu, sudah kau hadiahkan istana yang tak terbayang indahnya,kalaulah jauh…” Apabila ditebarkan pula amalannya yang satu lagi, “Ya Allah, hanya sedikit sahaja roti yang aku berikan dan tidak cukup pula aku rasakan, kalaulah sempurna…” Kemudian, dibentangkan amalan yang seterusnya, “ Ya Allah, baju yang aku berikan adalah bajuku yang lusuh lama, kalaulah ianya baru, agaknya bagaimana keindahan istana yang akan kau hadiahkan padaku.”

Maka, tahulah sahabat-sahabat Rasulullah itu bahawa sahabat tersebut adalah bakal penghuni syurga. Maka sedarlah mereka, Allah Maha Pemurah. Walaupun amalan yang dirasakan sedikit sahaja nilainya, Allah akan membalasnya dengan nikmatnya yang tidak terbayang oleh kita. Sesungguhnya, ketika kita menghadapi sakaratul maut, Allah akan membentangkan segala amalan kita. Adakah kita mahu mengakhiri hidup kita dengan tayangan amalan kita yang menjijikkan dan bayangan neraka yang menggerunkan?

Kesimpulannya, saya seru sahabat-sahabat sekalian agar sama-sama kita bekerja yang maaruf, dan menolong mereka yang memerlukan dengan sekadar kemampuan kita. Apatahlagi kita kini berada dalam daerah yang penuh barakah dan rahmat daripada Allah. Ayuh, kita kutip sebanyak mutiara yang tertebar yang Allah hidangkan untuk kita.


CERITA 2

Setelah habis kuliah, saya lihat seorang sahabat saya keseorang sedang menangis. Punca sebenarnya saya tidak tahu, cuma apabila ditanya rakannya yang lain, dikatakan dia kecewa kerana gagal mendapat apa yang dia inginkan. Lebih kurang begitu cerita mereka.

Saya cuba juga untuk memberi sedikt motivasi atau sedikit kekuatan padanya. Saya menghampirinya.

“ Azwaa, boleh tunjukkan iz bintang di langit” Azwaa memandang saya.

“ Mana boleh Nampak, siang..” Saya tersenyum memandangnya. Betul.

“ Jadi, macam mana nak Nampak bintang-bintang tu?”

“ Erm, kenela tunngu malam, langit gelap baru boleh nampak” sekadar dengan intonasi yang masih lemah Azwaa membalas.

“ A’ah, betul. Kalau macam tu, kegagalan dan kejayaan juga ibarat bintang di langit yang gelap. Kejayaan adalah bintang yang bersinar sedang kegagalan adalah langit yang pekat gelap. Maka, kejayaan hanya akan terserlah apabila adanya kegagalan ,macam bintang tu, kan ia akan nampak kalau langit tu gelap”. Kami berdua berpaling merenung langit yang garang mencerah.

Saya lihat ada segaris senyum semanis gula terukir di wajahnya. Sahabat, siapa yang tidak pernah gagal? Saya juga seorang yang pernah gagal. Orang kata, kegagalan adalah kejayaan yang tertunda. Belum ada lagi formula yang mengatakan kegagalan akan berakhir dengan kegagalan. Betul bukan? Yang banyak terbukti adalah kegagalan akan berakhir dengan kejayaan yang cukup bermakna jika kita sama-sama bangkit!

Sunday, September 9, 2007

DI JALAN DAKWAH AKU BERNIKAH!


Untuk sahabat yang bertanya, saya persembahkan makalah ini untuk motivasi rohani. Sungguh, terlalu ada ibrah untuk kita serapkan ke dalam hati. Maka, layaknya biarlah buku ini berbicara..


Dalam tadarrus nurani
kukirim tinta cinta ke langit tujuh
merisik rahsia Tuhan
menjilid kitab percintaan

Tuhan
dalam sujud tertunduk
labuhkan rindu dendamku
pada dermaga perkasihan
yang tercipta untuk seorang Adam
moga bertemu dalam rentang
sejadah pernikahan.
p/s : buku ini agak susah untuk dapat di Malaysia kerana dibawa khas dari Indonesia. Andai ada yang berminat boleh private saya bagi yang mengenali.