CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, June 23, 2009

NAH! INI YANG DIGILA-GILAKAN!

Sungguh hairan dan pelik.Mengundang jelik yang bagi mereka yang tahu tetapi buat-buat tidak tahu. Bagi mereka yang tidak tahu, ia dimaafkan. Cuma pengajarannya waspadailah setiap 'kemudahan' yang menghiburkan. Pasti ia ditaja oleh Yahudi laknatullah.

Silakan.

Tahukah anda bahawa Facebook telah berjaya mengaut keuntungan sebanyak USD300 juta pada tahun 2008? Ini tidak menghairankan kerana ia disokong oleh 140 juta pengguna aktif di seluruh dunia dan sejumlah 8.5 juta foto dimuat turun setiap hari.

Tahukah anda bahawa pengasas Facebook, iaitu Mark Zuckerberg dilahirkan dalam sebuah keluarga Yahudi-Amerika dan dibesarkan di Dobbs Ferry, Westchester County , New York ?

Tahukah anda bahawa Mark Zuckerberg semasa menuntut di Universiti Harvard telah menggodam laman sesawang universiti untuk mendapatkan profail peribadi para pelajar tanpa kebenaran mereka? Maka, adakah jaminan terhadap profail peribadi para pelanggan Facebook tatkala kini beliau adalah merupakan CEO-nya?
Tahukah anda bahawa Majalah Time telah mengiktiraf Zuckerberg dalam ranking ke 52 daripada 101 tokoh sebagai antara 'tokoh paling berpengaruh dunia 2008′, iaitu sebaris dengan nama besar Barrack Obama dan Dalai Lama?

Tahukah anda bahawa majalah Forbes Top400 telah menyenaraikan Mark Zuckerberg sebagai individu ke-321 terkaya Amerika daripada 400 individu lain pada 2008? Namun apa yang lebih penting, Zuckerberg merupakan individu termuda pernah disenaraikan Forbes, ketika usianya baru mencecah 24 tahun dengan kekayaan peribadi sebanyak USD1..5 billion.

Tahukah anda bahawa Mark Zuckerberg, CEO Facebook adalah merupakan seorang ahli aktif kepada sebuah pertubuhan persaudaraan Yahudi Amerika Utara, Alpha Epsilon Pi Fraternity (AEPi)?

Sedikit Info tentang AEPi:

1) Diasaskan untuk membantu lelaki Yahudi mencari pasangan Yahudinya.

2) Ia juga bertujuan untuk mengekal dan menguatkan hubungan sesama Yahudi diperingkat sekolah tinggi dan di bidang pekerjaan nanti...


3) Mengekalkan idealisme Yahudi supaya terjaga di sudut nilai, etika, dan menyiapkan peserta untuk menjadi pemimpin negara dan organisasi Yahudi pada masa depan dan dalam pelbagai lapangan bidang profesional.
4) Mark Zuckerberg termasuk dalam senarai alumni AEPi yang masyhur namanya.

5) AEPi berkait secara langsung dengan Israel melalui Ikatan Inisiatif Israel
6) AEPi sangat berkait rapat dengan kebanyakan pertubuhan Yahudi/Zionis antarabangsa seperti AIPAC, Hillel, Israel on Campus Coalition, Aish HaTorah, Chabad on Campus, Hasbara Fellowships, B'inai Brith International, Shaare Zedek, Chai Lifeline, Holocaust Museum, dan Gift of Life.


Dan tahukah anda bahawa keuntungan Facebook datang daripada iklan-iklan yang dipapar. Semakin banyak pengguna dan pengunjung Facebook, maka semakin banyak pulalah keuntungannya. Pergi ke manakah pula semua keuntungan tersebut?

Persoalan paling besar di sini ialah, adakah keuntungan besar yang diperolehi oleh Facebook turut digunakan untuk membiayai dana perang Israel menentang umat Islam di Gaza, Palestin dan umat Islam di seluruh dunia?

Tunggu apa lagi? ini baru diminta untuk 'korbankan' Facebook anda. belum lagi lagi minta korbankan jiwa demi Islam. kalau ini sahaja terasa tidak sampai hati untuk melakukannya........


p/s- Artikel pasal Mark Zuckerberg dan Facebook boleh rujuk di laman Sejarah2U

12 Pendapat:

Azree Hanifiah said...

Kalau nak diikutkan, dua orang pengasas Google pun orang Yahudi. Keuntungan yang dibuat oleh Google lebih daripada Facebook.

Bolehkah saudari korbankan blog saudari ini?

P/s: Blogspot ini telah dimiliki oleh orang Yahudi(Google).

Anonymous said...

benar..kedua2 nyer diasaskan oleh Yahudi....i also received the email about facebook...urm..adakah sumbangan keuntungan fb inii disalurkan pada israel bg menentang islam???..xsemua yahudi yg suka pada peperangan kan?..i just curious.. adakah keuntungan gOOgle juga disalurkan pada israel bg menentang islam di palestin??..i also hve fb.. tapi cannot delete unless xaktif..

zahrana said...

....nape xbtau bulan lepas....

baru shj mendaftar FB...tp sebagaimana kite menggunakan YAHOO (yg juga milik yahudi) untuk berdakwah, xbolehkah yang ini juga kita gunakan kembali terhadap mereka...

'senjata makan tuan' will not always works...but its worth a shot.

NuRizZ said...

komen kalian boleh disemak dalam perbahasan Fiqh Awlawiyat,Dr.Yusuf Al-Qardhawi.

dua buah buku beliau yang terpenting dalam menganalisiskan konsep tersebut iaitu Al-Aulawiyat Al-Harakat Al-Islamiyah Fi Al-Marhalati Al-Qadimah (Keutamaan dalam Gerakan Islam Pada Tahun Mendatang) dan Fiqh Al-Aulawiyat Dirasatun Fi Dhaui Al-Quran Wa Assunnah An Nabawiyyah (Fiqh Al-Aulawiyat - satu kajian dari perspektif Islam Quran dan Sunnah)

Menurut Al Syeikh Yusuf Al Qardhawi fiqh Al Aulawiyat itu bererti meletakkan suatu pertempatan dengan adil. Segala jenis hukum hakam, amal dan nilai-nilai dalam Islam oleh terikat dengan fiqh Al Aulawiyat ia harus didasarkan kepada prinsip mengutamakan suatu perkara ke atas suatu perkara yang lain. Justeru itu, suatu yang kurang penting tidak wajib dipentingkan. Apa yang wajar didahulukan hendaklah diketengahkan suatu yang wajar dikemudiankan hendaklah dikemudiankan, perkara yang kecil tidak wajar dibesar-besarkan, sementara perkara yang penting tidak wajar dipermudah-mudahkan. Dengan lain perkataan tiap-tiap suatu hendaklah diletakkan pada tempatnya secara berimbangan.

Allah S.W.T berfirman : 'Dan Allah telah meninggikan langit dan meletakkan neraca keadilan, supaya kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu, dan tegakkanlah timbangan itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu. (Surah Ar Rahman, Ayat 7-9)

cukup dahulu pengenalan sedikit tentang fiqh awlawiyat. isu blogspot, yahoo, facebook, dan macam2 lagi sarana komunikasi yang dicipta barat mahupun yahudi dibincangkan antara aktivis dakwah dalam rangka kaitannya dengan fiqh awlawiyat yang patut difahami oleh para aktivis.

apa yang dibingungkan, bagaimana dalam techno yang dikuasai barat dapat dieksploitasi aktivis dakwah untuk menyebarkan Islam. apakah maqasid syariah atau qawaa'id fiqhiyah yang membenarkannya?di sinilah tuntutan memahami ilmu syariah itu sangat ditekankan kepada para aktivis.

mungkin keterlupaan saya untuk memfokuskan entry kali ini kepada para pengguna FB yang menjadikannya satu medan baru untuk 'kepentingan peribadi'.saya selesa menggunakan kepentingan peribadi kerana ia boleh membawa maksud lebih luas dan gejala 'sempit fikiran' tidak digunapakai di sini.

mungkin rondaan-rondaan saya sekitar bandar FB menyebabkan saya terdetik untuk keluarkan entri ini.sedangkan maklumat ini telah lama terperap dalam kotak emel saya. FB banyak yang mengutamakan kepentingan peribadi daripada kepentingan aulawiyat dakwah. Prinsip asasnya adalah bagaimana kita menggunakan sesuatu yang bersumberkan barat untuk kepentingan dakwah.

saudara Azree Hanafiah, perbandingan yang cukup baik dan persoalan yang cukup menarik. berbalik kepada prinsip asas, it's how about you consume it(FB@Blogspot). dalam fiqh awlawiyat, kita melihat potensi dan kepentingannya kepada dakwah. rata-rata penggunaan blogspot banyak sekali dapat menjadi senjata dakwah dan potensi besar dan ruang yang tersdia sangat baik untuk harakah dakwah. boleh rujuk perbahasan kaedah istihsan yang membenarkannya.

jika FB saudara lihat dengan kapasiti saudara sebagai aktivis dapat menjadi medium dakwah yang baik, ia terpulang kepada cara sdra menggunakannya.bahkan jika sdra punya cara eksploitasi FB untuk kerja dakwah, boleh sekali dikongsi bersama.

saya merujuk juga kupasan ini kepada komen anonymous dan zahrana. FB telah didatangkan bukti dan kajian sumbangannya kepada yahudi.kita sendiri dapat melihat potensi dan peluang sesuatu itu kepada dakwah dengan melihat 'suasana' penampilan dan pengurusan FB dan Blogspot.

-sekadar ilmu yang ada-

NuRizZ said...
This comment has been removed by the author.
Ar-Rijal said...

salam..

tajul rijal@cetusanminda disini.

terima kasih atas komen anda di blog ana cetusanminda.wordpress.com

benar.hal ini amat kompleks.konsep fiqh awlawiyat juga kita perlu ambil kira dengan berat.

dan benar juga ianya juga bergantung bagaimana cara kita gunakan.persoalan ini adalah sama dengan memboikot barangan yahudi.saya pernah mengadakan kempen boikot di kampung saya dan terdapat sedikit persoalan yang agak sama konsepnya.

maka dikaji dari fiqh awlawiyat dan setelah mendapat pandangan murabbi dan ustaz,penyelesaian nya bergantung pada situasi.

contohnya: sebagaimana sebilangan gerakan dakwah mengatakan politik itu haram(ya'ni politik demokrasi yg kita amalkan)..tetapi secara realitinya,kita tak boleh lari dari terlibat dengan politik untuk membentuk sebuah negara Islam.Kerna itu ikhwan muslimin turut serta dalam politik.kerna itu juga PKS indonesia terlibat dalam PEMILU.realistik perlu sepadan dengan konsep yang ingin dibawa.tetapi konsep itu perlu dipegang teguh dalam situasi

sama juga dengan penggunaan komputer.acer,intel dan macam2 jenis kebanyakan adalah hasil Yahudi.tetapi tanpa komputer kita tak mampu menggunakan bahan lain untuk membawa ummat ke arah kemajuan.

lagi sekali realiti perlu seiring dengan konsep.

bahkan dalam kitab fiqh awlawiyat (fiqh keutamaan ) yang dibicarakan dengan mendalam sehingga dibicarakan buku kedua iaitu fiqh bukan keutamaan..fiqh keutamaan ada membincangkan bahawa dalam memilih antara dua kemudharatan,pilihlah kemudharatan paling kecil mudharat nya.tetapi perlu ada syarat nya..adakah pilihan kita itu mensyirikkan Allah??dan banyak lagi syarat dan panduan yang ditetapkan.maka sebab itu,buah tangan Yusuf Qardhawi ini perlu dibaca dan difahami dengan sungguh2..

pilihan kita perlu berteraskan Islam dan perlu juga kita lihat konsep semasa.

dalam hal facebook ini..kalaulah mudharat nya labih besar daripada kebaikan nya,kenapa perlu diteruskan.kalaulah dengan FB itu mampu diguna untuk medan dakwah ,kenapa tidak.

saya juga punya FB tetapi mungkin penggunaan nya berbeza..

tapi,kalaulah,penggunaan nya lebih mudharat berbanding apa kebaikan yang boleh saya bawa,akan saya terminatekan account saya.

jazakallah.
btw
tulisan yg amat bermakna..saya sanjung tulisan ini

NuRizZ said...

jazakallah atas perkongsian yang sangat responsif.

begini sahaja. hidup dalam dunia serba barat ini, kita harus pandai memilih yang mana boleh kita tolerate untuk kepentingan Islam. walaupun pada asalnya kita melihat ia seakan haram menggunakan produk yahudi yang boleh menyumbang kepada gerakan zionis Israel.

saya ingin quote salah satu kaedah fiqh dalam fiqh awlawiyat :

" apabila ada dua kemudharatan, maka dibolehkan melakukan kemudharatan yang lebih kecil dan lebih kurang akibatnya."
(Fiqh Awlawiyat,ms28,Satu kajian baru dari perspektif AlQur'an dan Sunnah)

jadi, dalam memilih untuk menggunakan mana-mana produk barat ini, di mana kita tiada pilhan lain, kita pertimbangkan mudharat mana yang lebih kecil kepada agama, nyawa, intelek, harta dan keturunan di antara produk-produk tersebut.

kalau boleh kita mahu minimizekan pengunaan produk mereka ini. kalaulah kita terus menggunakan alasan, kita tidak dapat elak menggunakan produk mereka untuk kepentingan dakwah kita juga, risaunya dana mereka juga makin bertambah melalui kita.jadi, pilihlah antara sarana-sarana ini, yang mana punya peluang dakwah yang lebih besar dan kita maksimumkan penggunaannya.

jangan semua kita mahu guna. insyaAllah, sesuatu yang kita lakukan demi Islam,ada berkatnya nanti.

berkenaan pendapat ArRijal tentang penglibatan ikhwan dalam siyasah Islam, tuntutannya memang jelas dalam AQ dan juga sirah. kalau dalam fiqh awlawiyat itu, ada dibahaskan tentang fatwa berubah mengikut masa dan tempat.

jadi, kalau musuh berperang dengan peluru, takkan mahu berperang guna keris. jadi, kalaulah penguasaan dunia itu melalui politik, jadi, atas dasar itu ikhwan, dan cabangnya iaitu PKS harus meneruskan sunnatullah ini untuk menguasai dunia. tetapi dalam jihat yang berbeza. PKS buka sebuah slogan party tapi service oriented party. kerana itu, tidak hairan, penerimaan rakyat ke atas mereka sangat membanggakan walaupun dengan dana yang tidak mencukupi.

mudaha-mudahan perkongsian efektif sebegini terus-terusan memberi manfaat kepda kita semua.

mariati said...

Salam sahabatku,

Tahniah..entri yang menarik mengenai facebook..

Melalui pengalaman beberapa orang teman..tidak ramai yang menggunakan FB ini untuk tujuan dakwah..tetapi lebih kepada kelalaian.

Wallahua'lam. Allah Maha Tahu.

izyan said...

bukan menulis di sini atas dasar persahabatan

Tetapi, sekadar berasa terpanggil bersetuju dengan pandangan mariati

sesetengah orang islam hari ini tak boleh diberitahu bahawa apa yang dia lakukan selama ini mudarat untuk agamanya kerana dia percaya apa yang dia lakukan adalah benar belaka

oleh yang demikian, dia mengkritik pula orang yang memberitahu dengan menghujam pedang sindiran yang tajam

ikhlas kah memberi teguran?

Facebook, Flixster dan tah ape2 lagi muncul

kita tiada pilihan, tetapi pilihlah yang mana yang berkentingan atas kepentingan diri dan mampu membawa sumbangan kepada agama

NuRizZ said...

jzaillah kawan2 ku sekelian.tak sabar nak bertemu menjelang sem yang baru.dengan azam dan semangat yang baru.dengan perubahan yang lebih matang hendaknya melangkah ke tahun tiga.

sememangnya begitu. setiap masa kita perlu diingatkan. bukan kita tidak tahu, tetapi tida yang mahu mengingatkan. namun yang merisaukan apabila diingatkan, ada sahaja dalihan yang dihujahkan. itulah kadang2 yang terjadi pada diri.

mohon dengan sangat Allah memberikan hikmah untuk memahami sesuatu.

antamuSlim said...

kalau dibincangkan isu ini memang xkan selesai. yang takda facebook menghentam pengguna, kalau boleh nak bunuh terus. yang ada facebook pula terus menerus bela diri dengan macam-macam dalil.

cuma sedikit teguran tapi out of topic sikit. kalau boleh tukar gelaran israel kepada zionis. israel adalah nama lain bagi nabi Yaakub as. Bani israel adalah keturunan nabi Yaakub.

zionis lebih tepat. hancurkan zionis!!

pinggan pecah said...

kalo macam ni, semua kena sokong FB diharamkan..huhu
yang saya tgk, org yang dok FB ni tau dok gossip tgk gambar orag..
tepuk dada tanya imanla senang..
tak yah gado2 pasal FB, tanya diri sendiri, memang guna sgt ka untuk dakwah??