CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, November 19, 2007

PERLUKAH TELEFON?



“ Maaf, battery hp saya dah nak habis ni”

“ maaf, saya tengah drive, tak dapat nak cakap”

“ maaf, line maxis tak clear kat sini”

Maaf kepada sesiapa yang bukan muhrim yang menelefon saya kerana saya harus menipu dengan ayat-ayat begini. Sebetulnya saya tidak selesa menerima panggilan yang saya rasakan tidak penting daripada mana-mana lelaki. Mungkin silap saya juga kerana tidak bertegas dari awal kerana saya tidak tahu hendak mula dari mana. Jadi saya cuma berdalih-dalih begini. Mulanya saya hanya ingin memberi hint yang saya tidak suka dengan panggilan mereka, namun kelihatan, saya harus berterus terang yang saya sememangnya tidak suka menerima panggilan lelaki kecuali ianya merupakan kecemasan.

ADA BENDA NAK BINCANG

Ada yang menelefon kerana ada perkara yang ingin dibincangkan. Banyaknya tentang bab-bab agama, isu-isu hukum terkini yang dibahaskan. Memang tidak dinafikan saya agak tertarik sekiranya ada yang ingin berbahas tentang hal-hal sebegini. Cumanya, saya tidak merasakan medium telefon adalah yang paling sesuai untuk berhubung sebegini. Seboleh mungkin kita cuba elakkan daripada berhubung suara kerana masih ada emel atau blog yang saya rasakan lebih bersih. Kita lebih bebas untuk mengutarakan pendapat dan lebih mudah difahami.

Percayalah, syaitan tidak mudah mengalah! Sebijak mana kita ingin mempercantikkan alasan untuk berhubung namun kelicikan syaitan tiada tandingan. Sedikit demi sedikit dia akan pesongkan niat dan melayarkan kita dengan rasa asyik ketika berhubung suara.

janganlah kamu melembutkan suara kepada mereka yang sedia dengan penyakit pada hati”- al-tanzil-

SEKADAR BERBUAL

“ada apa telefon?”

“saje je nak sembang dengan awak”

Maaf sekali lagi. Alasan yang paling tidak munasabah jika mahu menelefon. Mungkin saya agak tidak kisah jikalau lelaki ‘ tepi jalan’ yang berkata sedemikian. Namun, apa yang agak mengecewakan saya adalah mereka yang berkopiah, berjubah dan belajar agama yang berkata begitu. Benarlah apa yang dikatakan saudara saya :

‘orang yang tahu hukum tidaklah sama dengan orang yang faham hukum’

Mari kita ingatkan kembali hadith ini :

"Telah tertulis atas anak Adam akan nasibnya daripada zina akan bertemu. Maka kedua mata, zinanya adalah memandang. Kedua telinga, zinanya adalah mendengar. Lisan, zinanya adalah berkata. Tangan, zinanya adalah menyentuh. Kaki, zinanya adalah berjalan. Dan zinanya hati adalah ingin dan angan-angan. Maka akan dibenarkan hal ini dengan kemahuan, atau didustakannya!"
(HR Muslim, dari Abu Hurairah)

Telah jelas hukum bahawa setiap indera kita andai tidak dijaga akan membawa kepada zina. Sedangkan hati yang tidak mampu bersuara dan bergerak juga mampu menyumbang kepada zina. Dahulu, saya pernah mengenali seorang lelaki dan saya memilihnya untuk menjadi teman hidup. Kemudian ada seseorang yang bertanyakan kepada saya kenapa saya harus memilih dia. Jawapan saya :

“ sebab dia tak suka call dan tak suka jumpa, selebihnya sangat subjektif ”

Saya pernah ingatkan beberapa kali kepada kawan-kawan dan adik-adik saya agar jangan mudah terpengaruh dengan penampilan luar seseorang. Lihat bagaimana pergaulannya dengan perempuan. Jikalau dia berani membelakangkan hukum, kita punya akal untuk mempertimbangkan yang baik dan yang buruk. Sebetulnya, pakaian yang kita pakai harus mengingatkan bagaimana kita harus berakhlak. Jika tidak ia akan mendatangkan fitnah. Namun, nasihat saya, elok dahulu kita saling sedarkan antara satu sama lain tentang kesalahan yang tidak sedari ini. Mudah-mudahan masing-masing dapat berubah.

“ berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat untuk orang lain” – al-‘ala: 10-

KESIMPULAN

Pesan saudara saya lagi :

“ nurul,dalam hidup ini ada 2 golongan manusia,manusia biasa dan yang luar biasa.Manusia biasa ini manusia yang hidup dengan mengutamakan perasaannya daripada hukum yang dia ketahui,manusia yang kedua adalah manusia yang mengorbankan perasaan seorang manusia biasa untuk memilih jalan yang Allah redhai..terpulang pada diri nurul untuk menjadi manusia yang bagaimana..”

Mudah-mudahan Allah akan selalu menyertai kita dalam setiap perbuatan kita.

p/s : tulisan kali ini adalah ingatan untuk diri saya juga kerana saya juga sedang dalam proses perubahan. Tidak juga saya khususkan untuk muslimin tapi juga untuk muslimah.ingatlah,Tidak semua manusia yang sempurna dalam setiap perkara dan kita juga janganlah harapkan kepada kesempurnaan orang lain. Sebaliknya, saling ingat-mengingati itu yang perlu kita jadikan amalan.

Boleh rujuk entri-entri yang lebih menarik, risalah vs cinta dan sebelum mahu kahwin di http://www.studiomuslim.com/

4 Pendapat:

Anonymous said...

terkadang kita menyebelahi hati lebih dari pautan kasih yang hakiki..so sad..

sHi sYaHirAH HaNiM iDRiS said...

ada correction..firman Allah itu mmg di surah al-'ala tp bukan ayat 10 tp ayat ke 9. =)

日月神教-任我行 said...

成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片

牛肉麵不加蔥yaya said...

,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社