CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, January 26, 2008

SUATU MALAM DALAM LIQA'...



“ bukan letihlah, tak cukup tidur!” suara saya menggertak hati. Dari tadi suara dan hati berbalah, merusuh. Saya mendengus. Aduhai badan, kau diam boleh tak?

Badan : hei hati, aku dah tak larat, buang saja prinsip kau tu!

Hati : sabarlah, letih apanya? Cuba cakap apa kau buat sejak daripada kau bangun tidur? Ada nak kena jaga anak? Jaga suami? Sedia sarapan, masak tengah hari? Pergi kerja?

Khali!

Saya hampir migrain. Hilang tumpuan ketika berada dalam liqa’ di surau Ansar. Sebab letih! Eh, bukan, tapi tidak cukup tidur. Prinsip saya yang satu lagi, belum ada istilah letih dalam hidup sekarang ini. Bukannya apa, terasa malu untuk dibandingkan dengan keletihan mereka yang lebih banyak tanggungjawab berbanding saya yang masih belajar. Kalau sekarang sudah manja cakap letih, bagaimana hendak hidup pada masa yang akan datang!

Saya melirik ahli-ahli usrah yang lain. Wah, masih punya stamina. Bersemangat memberi pendapat. Saya hitung kerja hari ini. Pagi tadi saya ke halaqah, kemudian ke perpustakaan menyiapkan tugasan. Selepas zohor bergerak ke surau ansar untuk mengajar adik-adik fardhu ‘ain. Wah, nakalnya jangan dikata! Selepas asar terus ke dapur untuk memasak makan malam dengan akhawat yang lain.

Sambil-sambil itu sediakan minum petang untuk pengunjung daurah. Kemudian selepas maghrib, saya hadiri kuliah dan seterusnya saya berada di sini. Dalam liqa’ bersama akhawat dari IPT lain. Tetapi otak saya hampir mati. Padahal, belum puas rasanya saya menggunakan tenaga yang Allah bagi untuk hari ini. cemburu juga saya melihat mereka yang masih segar sedangkan mereka lebih banyak mengerah tenaga sepanjang hari. Inilah ghirah!

“ kak izzah, macam mana ya hendak cinta kerana Allah?”

Hati saya tiba-tiba terjaga. Kening saya hampir bercantum berkerut. Wah, sudah lama saya tidak berhadapan dengan soalan begini. Hai izzah, ada jawapan? Hati memerli. Hei hati, perlu professional. Ehemm..

“ senang secara teori, ermm, praktikalnya, perlu kita kurung syaitan dulu.” Intro.

“ begini, cinta kerana Allah tu apabila Allah yang suruh kita cintakan sesuatu perkara tu. Contohnya cinta kepada ibu bapa, dalam Al-Qur’an Allah ada sebut supaya kita cintakan mereka. Suami? Ada hadith mewajibkan kita taati suami. Ilmu, ada juga dalli tentang cintakan ilmu. Kalau kita cintai semua ini, ertinya kita dah cinta kerana Allah.Kalau bukanlah kerana Allah, tiada sebab untuk kita cinta mereka.

“ tapi ada ke dalam Al- Qur’an sebut, love your hubby? Love your couple? Even ‘lelaki’ itu soleh dan kamu menjalinkan hubungan dengan dia secara ‘islamic’, tiada alasan hendak labelkan saya cintakan dia kerana Allah. Sebab jelasnya Allah tidak suruh. Atau akak belum jumpa dalilnya?

Mukanya tampak sugul. Aduhai adik, cintakan lelaki itu fitrah. Tapi akak tidak mahu hulurkan simpati andai ianya memang satu yang salah.

“ bagaimana kalau saya hendak keluar dari cinta yang macam ini, belum ada kekuatan”

Saya menyeluruhi akhawat dalam liqa’. Kesemua mata bertumpu kepada saya menanti tips mungkin tentang soalan yang kedua. Hei hati, dari mana mahu mula? Alah, Pengalaman kau, ceritakan apa yang kau buat dulu. Hati mencubit. Aduhai, demi adik-adik..

“akak boleh nasihatkan, akak boleh bercakap sampai ke pagi hal ini, tetapi kalau hati adik-adik tidak dilembutkan untuk berubah, hati masih mengeras dengan mengatakan saya belum bersedia nak lepaskan cinta, akak tidak dapat nak tolong”. Tegas saya. Mereka menunduk dan saya faham, mereka yang inginkan kebaikan, maka akan diberikannya kebaikan.mudah-mudahan begitu.

“ ingatlah, perempuan yang suci adalah perempuan yang dijaga sepenuhnya oleh Allah. Tidak sedikit pun Allah membenarkan mana-mana lelaki menyentuh dirinya walaupun hatinya. Kerana Allah teramat mencintainya. Pecinta mana yang mahu berkongsi kasih dengan yang lain.tetapi, andai kita bergelumang dengan cinta lelaki, di mana Allah untuk menjaga kita? Allah seperti lepaskan kita kepada seorang manusia yang lebih banyak mengecewakan kita”

“ jika Allah dah datangkan kesedaran dalam diri adik-adik supaya meninggalkan cinta seorang lelaki, ini bermakna Allah mahu ambil kamu kembali untuk dijagaNya. Wah, bayangkan, Allah memilih kita untuk berada dalam rangkul cintaNya. Sepertimana Allah memilih para rasul dan sahabat-sahabat yang lain. Mengapa masih perlu ragu-ragu? Mengapa masih perlu bersedih dan teragak-agak? Kerana lelaki itu boleh bagi nyawa, boleh turunkan rezeki bilamana kamu inginkannya? Boleh kabulkan doa dan tunaikan segala permintaan kamu? Boleh nanti ringankan azab kubur dan beri syafaat pada kamu?”

Saya berjeda. Mata mereka masih tidak berkelip. Banyak pula idea yang datang sekarang ini. Harus diatur dengan teliti. Jika tidak, hati tidak akan terkesan. Aduhai Allah, lembutkanlah hati kami untuk memahami yang benar-benar.

“Boleh setakat ni?”. Ingatan saya terimbas ke masa lalu. Dan saya lekas-lekas istighfar. Inilah sebabnya saya gentar berbicara soal ini. Wajah ukhti yang bertanya seakan memerah. Matanya mula berkaca.

“ kekuatan jangan ditunggu. Harus cari. Sampai bila nak jumpa dengan kekuatan kalau asyik menunggu. Kali ini Allah dan sedarkan kita. Allah dah tegur kita atas kesalahan yang kita lakukan. Tapi, jika kita masih tak endahkan, risaunya nanti Alah terus tidak endahkan kita. Teruslah, teruslah dengan maksiat sedang kamu adalah orang yang faham hukum”

“ ingat seperkara lagi, pesan imam ghazali. Kenal bukan? Ahli falsafah terkenal. “ sebesar-besar dosa adalah dosa yang dilakukan ketika kita rasa berdosa melakukannya”.

Hati, setakat itu sajakah? Ehemm..kalau biar ini boleh sampai pagi.

“erm, maaf ya, esok kita nak bangun awal untuk qiam. Boleh tutup dengan surah Al-Mulk sebelum jam 11.” Suatu suara dari luar liqa’ menegur . owh, ukhti yang menguruskan sesi malam itu.

Selesai surah al-mulk, saya terus dikelilingi beberapa ahli usrah yang tadi. Masih pada topic yang sama, tetapi pendekatannya mungkin lebih menjurus kepada yang personal. Bertukar cerita dan pengalaman.Cumanya, ayat dari surah as-saff berbisik-bisik ke dalam telinga saya. Dari mula, sampai sekarang. Ingatannya saya jadikan begini..

“ wahai hambaKu, mengapa kamu katakan tentang sesuatu yang tida kamu lakukan. Sesungguhnya Allah teramat benci kepada orang yang sebegitu”

Hati saya bergegar lalu runtuh. Ya Allah, moga aku jauh dari orang yang teramat kau benci itu..

“ cinta..bila waktu dan takdir bersatu, cinta menyatu sebagai satu tanggungjawab bukan sekadar perasaan!”


6 Pendapat:

Anonymous said...

"CINTA KPD ALLAH ADALAH RASA CINTA KERANA DICINTAI,MENCINTAI SEPENUH HATI HINGGA HILANG CINTA YG LAIN". As-Sazuli

Faizal said...

rakan-rakan mpr06 nampak aktif berblog dan berkarya dan mengikuti aktiviti sastera.. terasa saya sedikit ketinggalan.. entri yang menyentuh jiwa

jUnDullah said...

assalamua'alaikum,

salam ziarah bt pengunjung mpr ni.
1st time rasanya berkunjung kan. sikit2 saja saya menulis, belum sampai macam kawan2 mpr lain y dah menonjol kat majalah dan akhbar.

Anonymous said...

World Of Warcraft gold for cheap
wow power leveling,
wow gold,
wow gold,
wow power leveling,
wow power leveling,
world of warcraft power leveling,
wow power leveling,
cheap wow gold,
cheap wow gold,
maternity clothes,
wedding dresses,
jewelry store,
wow gold,
world of warcraft power leveling
World Of Warcraft gold,
ffxi gil,
wow account,
world of warcraft power leveling,
buy wow gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
wow power leveling
world of warcraft gold,
wow gold,
evening gowns,
wedding gowns,
prom gowns,
bridal gowns,
oil purifier,
wedding dresses,
World Of Warcraft gold
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow power level,
wow power level,
wow power level,
wow power level,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow po,
wow or,
wow po,
world of warcraft gold,
cheap world of warcraft gold,
warcraft gold,
world of warcraft gold,
cheap world of warcraft gold,
warcraft gold,buy cheap World Of Warcraft gold
Maple Story mesos,
MapleStory mesos,
ms mesos,
mesos,
SilkRoad Gold,
SRO Gold,
SilkRoad Online Gold,
eq2 plat,
eq2 gold,
eq2 Platinum,
EverQuest 2 Platinum,
EverQuest 2 gold,
EverQuest 2 plat,
lotro gold,
lotr gold,
Lord of the Rings online Gold,
wow powerleveling,
wow powerleveling,
wow powerleveling,
wow powerleveling,world of warcraft power leveling
ffxi gil,ffxi gil,ffxi gil,ffxi gil,final fantasy xi gil,final fantasy xi gil,final fantasy xi gil,final fantasy xi gil,world of warcraft gold,cheap world of warcraft gold,warcraft gold,world of warcraft gold,cheap world of warcraft gold,warcraft gold,guildwars gold,guildwars gold,guild wars gold,guild wars gold,lotro gold,lotro gold,lotr gold,lotr gold,maplestory mesos,maplestory mesos,maplestory mesos,maplestory mesos, maple story mesos,maple story mesos,maple story mesos,maple story mesos,
j3q6d7ea

Anonymous said...

World Of Warcraft gold for cheap
wow power leveling,
wow gold,
wow gold,
wow power leveling,
wow power leveling,
world of warcraft power leveling,
world of warcraft power leveling
wow power leveling,
cheap wow gold,
cheap wow gold,
buy wow gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
world of warcraft gold,
wow gold,
world of warcraft gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold
buy cheap World Of Warcraft gold n3z6p7pf

wow gold said...

And because wow gold donations have already wow gold topped $5500 buy wow gold (as of this writing, they're at $7,420), buy wow goldshe's picking one cheap wow gold more name out cheap wow goldof the hat, to wow power levelingwin a lifetime wow power levelingsubscription. That's power leveling right -- donate, they are power leveling of the time.wow goldwin, and you'll buy wow goldnever have to cheap wow goldpay for WoW again.