CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, June 17, 2007

LELONG-LELONG!!

Lelong-lelong 2 helai RM25!! Lelong-lelong!

“Kak,amik kak, saya bg 4 helai RM50, susah nak dapat ni kak”

Begitulah suasana di masjid India setelah kawasan itu dilanda banjir kilat. Saya sempat melawat kawasan dengan niat untuk mencari kain baju sebenarnya.Hehe. Memang tak dinafikan, saya agak bersimpati dengan peniaga-peniaga di kawasan itu, sudah pasti mengalami kerugian yang banyak, apa tidaknya, air naik sampai ke paras pinggang, sudah tentu segala kain-kain baju yang disimpan di dalam premis tidak dapat di selamatkan. Untungnya Jalan Tunku Abd Rahman masih dalam dalam zon selesa dan masih boleh untuk membeli-belah. Namun, terdapat satu peristiwa yang agak menyentuh hati saya pada hari tersebut.

Begini.

Ketika singgah solat di masjid India, saya terpandangkan seorang ibu sedang menidurkan anaknya yang yang baru keluar dr HKL, apabila saya dekati, rupanya anak itu cacat. Kata ibunya sakit meningtis (terjadi akibat jangkitan kuman yang menyebabkan anaknya lumpuh, pandangan yang terlalu kabur, hilang ingatan serta hilang deria rangsangan). Anak itu sudah 9tahun menderita dengan penyakitnya, sejak umurnya satu tahun lagi. Bila ditanya ibu itu mahu ke mana, katanya dia ingin balik ke Perlis. Jadi sementara menunggu jam 9malam, dia berehat dahulu di masjid tersebut. Namun apa yang amat mengharukan saya, ibu itu berseorangan, mendukung anaknya yang lumpuh, dengan beg-beg besar digalas di bahu kirinya untuk berjalan sampai ke masjid tersebut setelah turun di hadapan Mydin. Bukannya dekat jika ingin berjalan apatahlagi dalam keadaan begitu. Lama jugak saya berbual-bual dengan ibu tersebut dan sungguh! saya dapat rasakan pengorbanan seorang ibu. Sejak anaknya sakit sehinggalah sekarang,ibu itu tak jemu melayan kerenah anknya, mengusung ke sana ke mari mencari rawatan yang terbaik untuk anaknya dalam keadaan bersusah payah. Bahkan, dari nadanya, tidak sedikit pun terdengar keluhan bahkan dia mangatakan ini adalah rezeki Allah untuk dia. Subhanallah!

Sama-sama kita doakan agar Allah permudahkan jalan hidupnya.Dimurahkan rezekinya semurah-murahnya. Dan semoga Allah menyembuhkan penyakit anaknya itu. Itulah doanya saban hari. Untuk kita semua sebagai anak, andai ibu atau ayah menderita sakit sebegitu di hari tua nanti, di manakah kita ketika itu? Adakah kita seperti ibu tadi?

1 Pendapat:

Azree MH said...

Jadi, janganlah duk shopping je. Ingatlah ramai lagi yang memerlukan.

Cuba fikir masa kita shopping byk2, pastu yg orang2 miskin camtu duk tengok je dari jauh. Apa rasanya perasaan mereka?

Fikir2kan.

p/s: Kalau beli buku bleh sorok dalam beg.